De Noor Johan
Harstad is na de romans Hässelby en Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? internationaal
doorgebroken. In Nederland heeft hij een grote schare trouwe fans, die zich
vorig jaar gretig stortte op het 1200 pagina’s dikke Max, Mischa & het
Tet-offensief. Ik hoorde van diverse lezers dat zij het boek in enkele dagen
hadden verslonden. Ik begon er een paar weken terug aan: een prachtig boek. Ik
liep af en toe vast en deed er dus wat langer over om het boek uit te lezen.
De hoofdpersoon is Max Hansen. Hij groeit op in het Noorse Stavanger. Zijn ouders waren linkse activisten. Zij kozen later voor een kalmer bestaan. Zijn vader is piloot, zijn moeder heeft een winkeltje in wol en gebreide truien. Max heeft een oudere zus, maar zij komt nauwelijks in het verhaal voor. Op dertienjarige leeftijd verhuist het gezin naar een buitenwijk van New York, omdat zijn vader daar een betere baan kan krijgen. De wereld van Max stort in. Het duurt een hele tijd voordat hij het leven weer aan kan.
Dit eerste
deel van het leven van Max is een roman op zichzelf. Het verhaal zit boordevol grote
thema’s, die schijnbaar losjes voorbij komen. Het gaat over jeugdvriendschap,
het uiteenvallen van een gezin, volwassen worden, het wel of niet vasthouden
aan idealen, je geboortegrond en nog veel meer. Het mooie en soms frustrerende
is dat Harstad al deze thema’s in verhalen binnen het grote verhaal van Max
laat terugkeren, maar ze nergens mooi afrondt. Na 1200 pagina’s is het verhaal
niet uitverteld. Hij zou er zo nog honderden pagina’s aan vast kunnen plakken,
waarin de thema’s in nieuwe gedaanten weer opduiken.
Harstad vertelt
het verhaal niet helemaal chronologisch. Vanuit het nu kijkt hij terug op zijn
leven. De chronologie wordt onderbroken om het verleden van een personage te
beschrijven of een gebeurtenis uit zijn eigen leven uit te diepen. Hij
bewandelt vaak langgerekte zijpaden. Zijn vriendin Mischa is kunstenares. In
een eerder leven was zij een kampioene polsstokhoogspringen. Deze geschiedenis
beschrijft hij uitgebreid. Door dit verhaal heen klinkt de voortdurende twijfel
over het maken van keuzes in je leven.
In dit
verhaal spiegelt het verhaal van Max en zijn boezemvriend Mordecai. Zij zijn
als pubers fanatieke zwemmers en gaan hier een tijdje helemaal in op. Het is
duidelijk dat zij nooit de besten zullen worden. Later werpen zij zich volledig
op het toneel. De onzekerheid of zij het goed doen en wat de waarde is van wat
zij later doen, Max als regisseur in het theater, Mordecai als acteur, blijft
steeds bestaan. Harstad geeft uitgebreide analyses over de theaterstukken van
Max en de kunstwerken van Mischa. Je gaat bijna geloven dat deze werken echt
bestaan. De Noorse editie van het boek bevat posters van de theatervoorstellingen
en een catalogus met werk van Mischa.
Deze lijn
is maar een van vele in het boek. Een ander belangrijk onderwerp is de oorlog
in Vietnam, waar in de titel naar verwezen wordt. Het Tet-offensief was een
massale aanval van de Vietcong in 1968. Max is als kind gefascineerd door de
film ‘Apocalypse now’ Door het citeren uit deze film komt hij in contact met Mordecai.
Voor die tijd had hij geen vrienden in zijn nieuwe omgeving. Vietnam komt
vooral aan bod wanneer Max en Mischa in contact komen met Owen, de broer van
zijn vader. Owen is eerder naar Amerika geëmigreerd en heeft gevochten in de
Vietnamoorlog, voornamelijk om een Amerikaans paspoort te krijgen. De relatie
tussen de broers is problematisch.
Owen is
pianist en componist. Zijn levensloop wordt uitvoerig beschreven. Het mooie en
ook tragische is dat de verschillende levensverhalen elkaar raken, maar dat de
vier personages bijna nooit in harmonie zijn. Over gebeurtenissen uit het
verleden blijft men zwijgen. Owen vertelt zijn neef nooit het volledige verhaal
over Vietnam. Zelfs Mordecai heeft geheimen voor Max; soms wordt hier iets van
prijsgegeven. Later blijkt hij nog een verborgen kant te hebben, waar Max niet
achter komt. Zijn relatie met Mischa lijkt een aantal jaren perfect te verlopen.
Maar ook zij heeft een eigen leven, waar Mischa niet bij kan. Op een bepaald
moment is hun relatie over. Er wordt niet over hun uiteengroeien gesproken. Max
kan er de vinger niet op leggen wat er is gebeurd. Overigens is dit geen
spoiler, aan het begin van het boek lees je al dat zij uit elkaar zijn.
Hier lees
je ook wat de reden is dat hij zijn verhaal schrijft: “Voordat we elkaar helemaal
kwijtraken en veranderen in iets wat we nooit waren, alsof alles wat ons met
elkaar verbond niet meer bestaat.” Het elkaar kwijtraken verbindt hij direct
met het land Amerika. “Ik ken mijzelf nu slechter dan tien jaar geleden. Ik
begrijp steeds minder. Het enige wat ik zeker weet na meer dan twintig jaar in
dit land, is dat niemand hier thuishoort. Amerika is een land van ontheemden.”
Als kind kreeg Max van zijn moeder te horen dat het niet uit maakt hoe ver je
gaat, zolang de weg naar huis nog maar weet. Maar er is geen weg terug.
Naast de
psychologische en intermenselijke thema’s komt in ‘Max, Mischa & het
Tet-offensief’ de Amerikaanse geschiedenis voorbij: Vietnam natuurlijk, maar
ook bijvoorbeeld de aanval op de Twin Towers en de orkaan Sandy. Hij vermengt deze
gebeurtenissen heel natuurlijk in zijn grote verhaal. Daarmee is het tevens een
roman over de moderne Amerikaanse geschiedenis. Als tiener miste Max vaak de
plekken waar iets gebeurde, de unieke momenten, de feestjes waar je niet bij
was. Hij weet niet of hij daar echt iets aan gemist heeft. “In de voorsteden lijkt
iedereen dezelfde unieke momenten te hebben beleefd.” Ook dit is de Amerikaanse
manier van leven.
Ik heb in
het bovenstaande maar een deel van de verhalen en thema’s aangehaald. Het boek
bevat veel meer, zoals het verhaal van de vader als piloot, een uiteenzetting
van Noren die naar Amerika kwamen, de scenes uit de Vietnamoorlog en de nasleep
met Vietnamveteranen, beschouwingen over Los Angeles en de hippie-cultuur,
high-school scenes met een prachtige verhandeling over het noodlot van het
mooiste meisje, analyses over het luisteren naar muziek. ‘Max, Mischa & het
Tet-offensief’ is kortom een zeer rijk boek, waar je met een leesclub met gemak
een avond over kunt doorpraten. Wat is het geheim van dit boek? Harstad werd
onlangs ‘De Murakami van het Noorden’ genoemd, een terechte vergelijking. Bij
beide auteurs is er niet precies de vinger op te leggen wat het werk zo goed
maakt. Maar tot slot, om heel eerlijk te zijn, sommige uiteenzettingen over met
name kunst vond ik wat te lang duren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten