De
culturele revolutie is het derde deel in deze trilogie over de Volksrepubliek
China onder het bewind van Mao. In het eerste deel over de jaren 1945-1957
behandelt Dikötter de Chinese revolutie en de vestiging van het regime van Mao.
Deel twee gaat over de ‘De grote sprong voorwaarts’: de van bovenaf opgelegde
snelle groei van industrie en landbouw die eindigde in een grote mislukking. In
dit derde deel rond Dikötter zijn volksgeschiedenis af met de culturele
revolutie en de nasleep ervan. De periode die hij behandelt loopt van 1962 tot
aan de dood van Mao in 1976.
donderdag 30 augustus 2018
maandag 27 augustus 2018
Philip Huff – Dagen van gras
‘Dagen van
gras’, werd mij minstens een jaar geleden al aangeraden om te lezen. Dit schoot
mij te binnen toen ik Phliip Huff onlangs op televisie zag bij ‘De slimste mens’.
Het boek is zijn romandebuut uit 2009. Hij vertelt erin het verhaal van een
jongen die in een psychose raakt.
donderdag 23 augustus 2018
Joubert Pignon – Mooie lieve schat
Laat ik
ervan uitgaan dat de schrijver Joubert Pignon echt bestaat. In dat geval heeft
zijn stijl zich vanaf het onheilsjaar 2012, waarin zijn debuut ‘Er gebeurde
o.a. niets’ verscheen, positief ontwikkeld. ‘Mooie lieve schat’ is uit 2017 en
kent dezelfde thematiek rond een drankzuchtige hoofdpersoon met een gammele
relatie en oog voor vunzigheden, maar Pignon gooit er nu een schep bovenop:
meer drank, meer relatieproblemen en meer vunzigheden.
maandag 20 augustus 2018
Joubert Pignon – Er gebeurde o.a. niets
In de
laatste bundel van A.L. Snijders las ik een verhaal van Joubert Pignon. Deze
schrijver werkt (of werkte) in een dierenwinkel. Dat moet een bron van inspiratie
zijn. Het verhaal ging over een goudvis. Net als A.L. Snijders schrijft Pignon
zeer korte verhalen. ‘Er gebeurde o.a. niets’ is zijn debuutbundel uit 2012.
zaterdag 18 augustus 2018
Willem Elsschot - Tsjip. De Leeuwentemmer
Willem Elsschot
heeft meerdere malen verklaard dat hij te weinig fantasie had om een verhaal te
verzinnen. Alles wat hij schreef vond zijn oorsprong is zijn leven. Wat hij
meemaakte kon hij omzetten in een verhaal. Iets verzinnen uit het niets, kon
hij niet. Tsjip is het verhaal van zijn dochter Adele. Zij krijgt een relatie
met de Pool Bennek, trouwt met hem en krijgt een kind. De verteller heet
Laarmans, het alter ego van Elsschot.
woensdag 15 augustus 2018
Sadegh Hedayat – De blinde uil
In Iran mag
het werk van Sadegh Hedayat (1903-1951) niet meer herdrukt worden. ‘De Blinde
uil’ werd tijdens een internationale boekenbeurs in 2005 te Teheran in de ban
gedaan. In het Interbellum, tijdens het bewind van Sjah Reza Pahlavi, was
Hedayat een gerespecteerd schrijver. Zijn afkeer van godsdienst en zijn liefde
voor zijn vaderland sloten aan bij de heersende ideeën van het regime van de sjah.
Tot 1979 werd hij alom geprezen. Officieus werd Hedayat benoemd tot ‘Auteur van
het Keizerlijke Hof’.
zondag 12 augustus 2018
Armando – De Boksers
Als
verzamelaar van het werk van Armando had ik de herdruk van ‘De Boksers’ uit
1994 al in mijn bezit: een kleine pocket, uitgegeven in de zgn.
Sportbibliotheek. Het origineel is van een jaar ervoor. Het is een prachtig
uitgegeven boek op ongeveer A-4 formaat. Deze bibliofiele uitgave heeft een oplage
van 200. 178 exemplaren zijn genummerd en gesigneerd. 22 exemplaren - niet
bestemd voor de handel – zijn ongenummerd en ongesigneerd. Zo’n exemplaar is
dit.
Merijn de Boer - De geur van miljoenen
De geur
van miljoenen is het vierde boek van Merijn de Boer. Eerder publiceerde hij
twee romans en een verhalenbundel. Dit nieuwe werk is een bundel met twaalf
verhalen. Ik ben een liefhebber van zijn werk. In een vloeiende stijl laat hij
de menselijke ranzigheid van alle kanten zien. Hij weet zijn personages in
schaamtevolle posities te manoeuvreren en hij zet de lezer regelmatig op het
verkeerde been.
vrijdag 10 augustus 2018
Lidewijde Paris – Hoe lees ik korte verhalen?
Na het lezen van Hoe lees ik? heb ik meteen het dit jaar verschenen Hoe lees ik korte verhalen? gelezen. Om een misverstand uit de wereld te helpen. De ‘ik’ in de titel verwijst
naar Lidewijde Paris. Zij schrijft dus niet voor hoe ik moet lezen. Snapt u het
nog? Aan de hand van veertien korte verhalen laat zij zien hoe zij deze
verhalen interpreteert. Hiervoor gebruikt zij begrippen/gereedschappen als perspectief,
focalisatie, beeldspraak, metafoor en dergelijke.
woensdag 1 augustus 2018
Lidewijde Paris – Hoe lees ik?
Ooit leerde
ik op school wat literatuur was. Voor mijn middelbare schooltijd las ik veel,
na die ellendige jaren pakte ik het lezen voorzichtig weer op. Tijdens de schooltijd
werd mij het lezen grondig afgeleerd, mede door de literatuurlessen. Een boek
moesten wij leerlingen volgens strakke richtlijnen analyseren. En wat een
schrijver bedoelde was van het grootste belang. Gewoon een boek lezen voelde
als een verbod. Deze lessen gingen gelijk op met het bestuderen van het
meesterwerk Karel ende Elegast. Na drie maanden waren we toe aan een volgend
boek, iets in hetzelfde genre, zeker geen Jan Wolkers.
Abonneren op:
Posts (Atom)