woensdag 25 september 2013

Robert W. Rydell en Rob Kroes – Buffalo Bill in Bologna


Robert Rydell heeft al meerder boeken over World’s Fairs in Amerika geschreven. In dit boek trekt hij het onderwerp breder: hoe is massacultuur in de Verenigde Staten ontstaan en heeft het zich over de wereld verspreid? Het bieden van ‘Brood en spelen’ is van alle tijden, maar in Amerika aan het eind van de negentiende eeuw kreeg het een andere dimensie.

Dit had zeker te maken met nieuwe vormen van communicatie en transport, zoals telegrafie, fotografie en radio. Van grote symbolische waarde was het voltooien van de transcontinental railroad in 1869. Heel Amerika was per trein te overbruggen. Deze communicatie- en transportmiddelen  waren voorwaarden voor de snelle verspreiding van amusement.

Rydell ziet The Columbian World fair in Chicago 1893 als een startpunt. Op deze wereldtentoonstelling was een ongelooflijke hoeveelheid kennis en wetenschap van over de hele wereld samengebracht. Maar bijna net zo belangrijk was de sideshow  ‘The Midways’. Hier stond de kermis, het circus, er werden mensen tentoongesteld uit ander continenten: het was elke avond feest.  Op de World's Columbian Exposition werden zowel nieuwe uitvindingen en toekomstbeelden getoond als grootschalig amusement verkocht. Rydell ziet deze tentoonstelling als factor in het nationalisatieproces van de Verenigde Staten.

Andere ontwikkelingen volgden hier snel op en hadden eenzelfde dubbelfunctie: het verspreiden van kennis en het leveren van amusement: film, fotografie, circus, vaudeville, comics, postkaarten, de wild west show van Buffalo Bill en pretparken als Coney Island. De sfeer die heerste bij de eerste radiomakers lijkt erg veel op die onder de pioniers op internet: veel zelf doen, een los netwerk, veel vrijheid en experiment. Bij de verdere verspreiding veranderde dit.

Interessant is dat in de beginperiode van de amusementsindustrie ook het onderscheid tussen hoge en lage cultuur minder bestond. Daarbij was bij veel voorstellingen het verschil tussen uitvoerende en toeschouwer evenmin scherp.Vanuit Amerika verspreidde de film, de ansichtkaart, het circus, etc. zich over de wereld. De populaire muziek ontstond rond 1900 (jazz, ragtime, blues).  Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd eerst Amerika met deze muziek veroverd, daarna Europa en de rest van de wereld: ”Americanization of the world starts at home.”

Rydell en Kroes laten zien dat bij de verspreiding van massacultuur racisme een grote rol speelde. Grappen en stereotypen over andere rassen verkochten goed. De film ‘Birth of a nation’, een van de meest bekeken films aller tijden, is een treurig dieptepunt.

‘Buffalo Bill in Bologna’ is zo’n boek waar je eindeloos anekdotes uit kunt navertellen. Vooral het eerste deel leest erg goed weg. De latere hoofdstukken (waarschijnlijk door Rob Kroes geschreven) zijn wat langdradiger . In deze latere hoofdstukken wordt ook de kritiek op massacultuur behandeld, vaak met als argument dat massacultuur een gebrek aan echte cultuur is…

Een van de grondleggers van het massa-amusement was P.T. Barnum. Hij maakte het circus groot en wist op vele manieren mensen het geld uit de zakken te kloppen. Hij stelde mensen tentoon als de 161-jarige Joice Heth, the greatest curiosity in the world! Beroemd is zijn uitspraak: “There’s a sucker born every minute”. Maar zoals hij zelf stelde, het gaat er niet om hoe makkelijk het is het publiek voor de gek te houden , maar dat het publiek ervan geniet voor de gek gehouden te worden.

Een van de conclusies van dit boek is dat Amerikaanse massacultuur niet plotseling na 1945 is ontstaan, maar dat het de wortels heeft aan het eind van de 19de eeuw en dat massacultuur eraan heeft bijgedragen van de Verenigde Staten één land te maken. Bijna even belangrijk hiervoor was de uitvinding van de colt en de winchester: “without the bullit, America would not be a great, free, united, and powerful country.” 

Tot slot, door dit boek weet ik dat het woord Muzak (ook een groot exportartikel) is ontstaan uit de samentrekking van music en Kodak.

Geen opmerkingen: