vrijdag 27 september 2013

Pauline Slot – Blauwbaard


Ik wilde even iets luchtigs lezen en greep naar deze roman van Pauline Slot. Het spannende verhaal is simpel: psychiater Maria krijgt een opmerkelijke cliënte, die van alles bij elkaar liegt. Haar man Edu krijgt hernieuwd contact met zijn jeugdvriendin.  Wat blijkt, de ex en de cliënte zijn dezelfde. De titel is een verwijzing naar het sprookje waarin de prinses geen toegang heeft tot die ene kamer van de prins. Edu heeft ook zo’n kamer waarin hij de brieven en geheimen van zijn exen bewaard.

Los van deze hoofdlijn hebben alle romanfiguren een uitgebreide familiegeschiedenis die tot in detail wordt verhaald. Natuurlijk is het in een roman waarin het draait om psychoanalyse  goed om ieders jeugd uit te diepen, maar ik vind het wat overdreven  en was soms de draad kwijt. Veel informatie droeg niets bij aan het verhaal en kon beter door Pauline Slot worden weglaten of ingekort. Dit had de roman aanzienlijk verbeterd. Verder is het een boek dat lekker weg leest, zonder dat je verstelt staat van de stijl, maar haar taalgebruik stoort ook niet.

Er is één ding dat mij weleens ergert in bepaalde romans, ook in deze. Dat is dat mensen plotseling van die duidelijke en ogenschijnlijke rationele beslissingen nemen. Ik kan even geen citaat vinden, maar bijvoorbeeld dat  Rianne net als haar moeder op 16-jarige leeftijd een kind wilde of dat zij opeens wist dat zij op straat wilde gaan zingen. Maria wilde haar gekleurde sjaal van de ene op de andere dag niet meer dragen.
Daar zitten dan wel hele psychologisch drama’s achter, maar de beslistheid vind ik nogal onnatuurlijk. Mensen handelen denk ik minder bewust. Meestal bedenk je deze verklaringen achteraf om een beslissing te rechtvaardigen. Het komt, niet speciaal in deze roman, maar in veel populaire boeken en films veel voor en het gaat niet altijd om hele grote dingen. Ik verzin wat: Toen Melanie zachtjes de deur sloot van de slaapkamer waar haar prins voor één nacht nog in een toverachtige slaap verkeerde, wist zij dat zij nooit meer haar gouden oorbellen zou dragen, of wist zij dat ze een kind wilde en geen man, et cetera. Mooie clichés, je schrijft er zo een boek mee vol.

Geen opmerkingen: