De wereld als markt en strijd is de debuutroman van
Houellebecq uit 1994. De toon is hetzelfde als in zijn latere werk. De
hoofdpersoon Michel is een misantroop: hij heeft vrouw, vrienden, noch familie. Hij werkt
zonder enig enthousiasme bij een it-bedrijf.
Het verhaal begint op een feestje bij een collega. Achter de
bank valt Michel in slaap en kotst de vloer onder. Een dag later is hij zijn auto
kwijt. Hij heeft geen idee waar hij geparkeerd staat en doet aangifte van
diefstal om niet helemaal achterlijk gevonden te worden. Maar tijdens het
zoeken naar zijn auto: “… werd ik gaandeweg bevangen door een zekere vermoeidheid ten aanzien van auto’s,
en van de dingen van deze wereld in het algemeen.”
Deze vermoeidheid houdt hem het hele verhaal in de
greep. Voor hem en voor de mensen in zijn omgeving is het leven al voorbij. De
puberteit “…is de enige fase waarin je
kunt spreken van leven in de strikte zin des woords.” Michel moet voor een paar weken de provincie
in om computercursussen te geven. Zijn collega Tisserand gaat met hem mee.
Hij heeft een theorie over het leven. Zowel op economisch
als op seksueel vlak is er een voortdurend strijd gaande. Je kunt op beide
terreinen slagen of falen. Je kunt ook op één vlak geslaagd zijn, zoals zijn
collega Tisserand. Hij heeft een puike baan, maar is oerlelijk en op zijn
achtentwintigste nog maagd. De vele versierpogingen bij jonge meisjes mislukken
totaal.
Michel zegt hem het anders aan te pakken en biedt hem een
mes aan. Hij moet de jongen die er met zijn doelwit - een 15-jarige blondine -
vandoor gaat gewoon doodsteken en het meisje met geweld nemen. Tisserand gaat
er op af als het stelletje zich in de duinen terugtrekt, maar keert onverrichte
zaken terug. Hij stapt in de auto en rijdt naar Parijs. Met volle snelheid knalt
Tisserant op een vrachtwagen en is dood. Michel is er niet erg van onder de
indruk.
Als zijn werk in de provincie klaar is, verdraagt Michel het
kantoor niet meer. Hij meldt zich ziek, wordt depressief verklaard en weet dat
zij hem er na twee maanden uit zullen gooien. Het gaat steeds slechter met hem
en hij laat zich opnemen in een inrichting. Na vrijlating enkele maanden later
trekt hij de natuur in, einde verhaal.
Het debuut van Houellebecq is krachtig. Veel thema's keren terug in zijn latere werk en worden daar soms wat te veel uitgesponnen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten