zaterdag 28 september 2013

Erik Vlaminck – Brieven van Dikke Freddy


Tot mijn grote vreugde trof ik bij de prachtboekwinkel Erik Tonen uit Antwerpen het eerste deel van de brievenboeken van Dikke Freddy aan, onder de simpele titel ‘Brieven van Dikke Freddy’. Erik Vlaminck zit achter dit personage dat regelmatig schrijft aan instanties en invloedrijke personen om te klagen over zijn persoonlijke situatie. Dikke Freddy heeft geen werk, nauwelijks een woning maar wel een goed hart en veel dorst.
Dikke Freddy is door omstandigheden in de gevangenis terecht gekomen, zonder uitzicht op vrijlating omdat geen opvangcentrum hem wil opvangen. Om een indruk van zijn schrijfstijl te geven hier een citaat uit een brief aan Mieke Vogels, minister van Gelijke Kansen.

“Ik ben gedwongen de cel te delen met drie andere sukkels. Frans Verkest (De Kesse) en Wouter Versavel (Wouterke Kabouterke) zijn simpele jongens die van bij hun geboorte achterlijk zijn en die dientengevolge amper weten of het morgen of avond is maar die wel van ’ s morgens tot ’s avonds lawaai en ruzie maken dat het geen naam heeft. De derde, Freek Desmijter (Voice Male), hoort dag en nacht kwaadaardige stemmen en heeft mij in opdracht van die smeerlappen van stemmen al twee keer een vork in de buik willen steken. Om maar te zeggen dat ik hier geen moment gerust kan zijn. Over het personeel heb ik zo goed als geen klagen want er is hier bijna geen personeel. Bovendien, mevrouw Vogels, stinkt het hier, en is het hier smeriger als een varkensstal. Een van de dagen breekt hier mogelijk nog mond-en-klauwzeer uit.”

Geen opmerkingen: