woensdag 25 september 2013

Marten Toonder – De kwanten


Het Toonderjaar zal de reden zijn dat ik weer een Bommelboek lees. In de Kwanten klaagt Bommel op de eerste pagina tegen Tom Poes dat het hem vreemd te moede is: “soms denk ik, dat ik  weet wat het is, maar nee, als ik dan even nadenk weet ik het niet, als je begrijpt wat ik bedoel.” Het is  duidelijk, Bommel heeft de blues. Hij wil reizen en gaat op avontuur. Tom Poes blijkt in dit boekje weer uiterst wijsneuzerig en irritant.

Het land waar Bommel per nachtbus heen reist wordt bevolkt door Kwanten. De plek heet Goesting en de bezoeker mag alles wensen. Bommel wil rust, dan weer vermaak. Als ambtenaar Dorknoper ook in het gebied arriveert gaan de wensen wat door elkaar lopen en breekt de pleuris uit. Poes lost het zaakje op en na afloop is er een eenvoudige maaltijd. Bommel is natuurlijk een brave kerel. Het zal niemand verbazen dat hij geen berenlikeur, berenwiet en een paar lekkere jonge berinnen wenst in het land van Goesting.

Geen opmerkingen: