Zeppelins lenen zich uitstekend voor een mooi fotoboek. En
dat is dit boek zeker. De tekst is aardig, maar je zou na het lezen veel meer
willen weten over de geschiedenis van deze luchtschepen. Sommige hoofdstukken
hebben merkwaardige titels als: Hebben er ook Nederlandse luchtschepen bestaan?
Het hoofdstuk gaat verder over van alles en nog wat. Ik las dat kenners van het
onderwerp veel feitelijke onjuistheden in dit boek aantroffen. Ik kan dat niet
beoordelen. De foto’s weten het gevoel van reizen met een Zeppelin wel heel
goed over te brengen. En de anekdotes zijn prachtig.
Toen zeppelins nog niet zo frequent de oceaan overstaken was
de navigatie niet best. Het kwam voor dat, wanneer er een schip voorbij kwam,
men stil hield, daalde en hangend uit het raam de weg vroeg. Ook aardig is dat
voor het landen het soms nodig was dat alle passagiers naar voren gingen om te
zorgen dat de neus naar beneden ging.
Interessant is de strijd tussen vliegtuig en zeppelin. De
eerste vlucht ooit was voor de zeppelin, halverwege de 19de eeuw.
Bij de eerste kanaalvlucht, de eerste oversteek over de oceaan en het eerste
ronde om de wereld ontliepen de twee elkaar weinig. Bij de strijd om de
Noordpooloversteek in 1926, met ontdekkingsreiziger Amundsen, kwam de zeppelin
net te laat. Tijdens een onderhoudsbeurt vlak bij de pool passeerde Richard Bird
met zijn Fokker en won de strijd.
De grootste zeppelins waren bijna 250 meter lang, meer dan
driemaal en Boeing 747. De Hindenburg was recordhouder, de Titanic van de
luchtschepen. Het ongeluk op 6 mei 1937 was even wereldschokkend. Dit betekende
meteen het einde van de ontwikkeling van zeppelins. Als je de krankzinnige beelden
ziet is het een wonder dat er maar 35 van de bijna 100 inzittenden om het leven
kwamen.
En, ja er heeft 1 Nederlandse zeppelin bestaan, maar deze
heeft nooit gevlogen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten