dinsdag 24 september 2013

Marc Voskuijl – Leve de Zeppelin!


Zeppelins lenen zich uitstekend voor een mooi fotoboek. En dat is dit boek zeker. De tekst is aardig, maar je zou na het lezen veel meer willen weten over de geschiedenis van deze luchtschepen. Sommige hoofdstukken hebben merkwaardige titels als: Hebben er ook Nederlandse luchtschepen bestaan? Het hoofdstuk gaat verder over van alles en nog wat. Ik las dat kenners van het onderwerp veel feitelijke onjuistheden in dit boek aantroffen. Ik kan dat niet beoordelen. De foto’s weten het gevoel van reizen met een Zeppelin wel heel goed over te brengen. En de anekdotes zijn prachtig.

Toen zeppelins nog niet zo frequent de oceaan overstaken was de navigatie niet best. Het kwam voor dat, wanneer er een schip voorbij kwam, men stil hield, daalde en hangend uit het raam de weg vroeg. Ook aardig is dat voor het landen het soms nodig was dat alle passagiers naar voren gingen om te zorgen dat de neus naar beneden ging.

Interessant is de strijd tussen vliegtuig en zeppelin. De eerste vlucht ooit was voor de zeppelin, halverwege de 19de eeuw. Bij de eerste kanaalvlucht, de eerste oversteek over de oceaan en het eerste ronde om de wereld ontliepen de twee elkaar weinig. Bij de strijd om de Noordpooloversteek in 1926, met ontdekkingsreiziger Amundsen, kwam de zeppelin net te laat. Tijdens een onderhoudsbeurt vlak bij de pool passeerde Richard Bird met zijn Fokker en won de strijd.

De grootste zeppelins waren bijna 250 meter lang, meer dan driemaal en Boeing 747. De Hindenburg was recordhouder, de Titanic van de luchtschepen. Het ongeluk op 6 mei 1937 was even wereldschokkend. Dit betekende meteen het einde van de ontwikkeling van zeppelins. Als je de krankzinnige beelden ziet is het een wonder dat er maar 35 van de bijna 100 inzittenden om het leven kwamen.
En, ja er heeft 1 Nederlandse zeppelin bestaan, maar deze heeft nooit gevlogen.

Geen opmerkingen: