vrijdag 3 maart 2017

Pauline Slot – Dood van een thrillerschrijfster


Dood van een thrillerschrijfster is een spannend boek en een persiflage op het genre literaire thriller. Zoals de titel doet vermoeden gaat er een thrillerschrijfster dood. Dit gebeurt al op pagina één. Het is de Esther Noordvlucht. Zij ligt dood op het Griekse strand nabij het landgoed van Selina. Zij is ook schrijfster en geeft schrijfles in haar verblijf, een paradijs op een Griekse eiland. Elke zomer komt een aantal mensen er in alle rust werken. Selina coacht de amateurschrijvers, haar Canadese man zorgt voor voortreffelijke maaltijden. 

In het boek neemt Pauline Slot zowel de populair literaire wereld op de hak als het leger van amateurschrijvers dat allemaal hoopt op groot succes. In Esther Noordvlucht zijn Esther Verhoef, Saskia Noort en Simone van der Vlugt makkelijk te herkennen: blond succesvol en zich niet bewust van eigen oppervlakkigheid. Daar staat tegenover dat de vertelster Selina erg cynisch denkt over haar leerlingen. En zij beseft misschien wel dat deze oordelen niet helemaal terecht zijn. Haar belezen man leest geen Nederlands. Er wordt een roman van Selina vertaald in het Engels. Zij lijkt te vrezen dat hij haar eindelijk kan lezen. Tussen de regels door lees je dat zij twijfelt aan haar eigen oordelen over thrillerschrijfsters. Is zijzelf dan zoveel beter?

De gasten arriveren, zoals de New Yorkse dichter Wayne, de Britse journaliste Dawn, die een boek schrijft over het werk op een krantenredactie en Fleur die na één dag deze schrijfvakantie als inspiratiebron voor een boek ziet.

Dan is er Marta. Zij gaat in het wit gekleed en heeft speciale dieetwensen. Voor haar is er schapenyoghurt. Toch eet zij van de glutenrijke taart en klaagt dan de volgende morgen over slechte slaap. De theezakjes worden ’s morgens stuk voor stuk bekeken. Marta werkt aan een proefschrift over een vroegnegentiende-eeuwse schrijver. Hij wordt gezien als oubollig, maar is eigenlijk postmodern avant la lettre.

Veertje is bleek en heeft zwart opgemaakte ogen. Zij schrijft al vanaf haar vroege jeugd. Duizenden pagina’s Young Adult fantasy heeft zij voltooid. Op de slotavond leest zij een passage voor waarin Lexor en Vidor verdwalen in een labyrint, maar gelukkig tekens ontdekken die hen naar de uitgang brengen. De anderen geven na afloop complimenten. Selina denkt: “Niemand vroeg wie het labyrint eigenlijk had gebouwd, en waarom, en hoe de tekens aan de wanden Vidor hadden geholpen de uitgang te vinden… Niemand zei ook dat Veertjes Engels wemelde van de fouten, en dat de formuleringen elke precisie misten.”

De belangrijkste gast is Esther Noordvlucht. Zij arriveert een dag later dan de meeste anderen. De sfeer verandert. Iedereen vindt haar aardig. Zij geeft de schrijvers in spe positieve kritiek. Selina merkt tot haar ergernis dat haar gasten dit zeer waarderen. Vooral Veertje is vol bewondering over Esther.

Selina besluit het succesboek van Esther De Vinex-club te downloaden. Ze ligt te briesen in bed. Het verhaaltje gaat over drie stellen in een Vinex-wijk: mannen met goede banen, de vrouwen shoppen graag en ze kopen alle drie hetzelfde zwarte jurkje. Er wordt overspel gepleegd, een van de dames wordt omgebracht in haar zwarte jurkje, enzovoorts. En dat alles in korte, simpele zinnen. Heel mooi laat Pauline Slot de leegheid van dit genre zien, maar tegelijkertijd de overdreven kritiek van iemand als Selina.

Selina bekritiseert het populisme onder de thrillerschrijfsters, de makkelijke verleidingen en marketingacties. Maar zij is zelf ook niet vies van verleidingsmethodes. Zij organiseert jaarlijks een schrijfwedstrijd. De winnaar krijgt een vakantie in haar paradijsje.

Het einde van Dood van een thrillerschrijfster is verrassend. Allerlei vooruitwijzingen komen juist niet uit. De lezer wordt goed op het verkeerde been gezet. Verder zeg ik er niets over. Zelf deze grappige en ontspannende roman lezen is hier het beste advies.

Geen opmerkingen: