Na het lezen van ‘Winterhanden’ wilde ik Stephan Enters
roman Grip meteen lezen. Zeker omdat mijn buurvrouw Ria het boek sterk had
aanbevolen tijdens een asperge-eetfestijn twee weken terug. 'Grip' is een
alpinistenroman maar gaat over de vriendschap van vier mensen die elkaar na twintig jaar weer gaan zien. De roman is goed opgebouwd en bestaat uit vier delen.
In
de eerste drie delen zien we de wereld vanuit het perspectief van telkens een van drie
mannelijke hoofdpersonen: Paul, Vincent en Martin. Het korte deel vier is de
ontknoping. De vrouw Lotte leren we alleen kennen vanuit de blik van deze drie.
Twintig jaar terug, tijdens een tocht door Scandinavië vond er een drama plaats
dat hen alle drie bezighoudt. In de drie delen van het boek beleef je steeds
een deel van dit drama en langzaam wordt de puzzel compleet.
Tijdens de afdaling van een berg in Noorwegen loopt Lotte vooruit. Paul ziet haar een gletsjer oversteken en naar beneden glijden: een domme fout, een wanhoopsdaad? Paul redt haar en Lotte geeft hem te kennen dat het een ongelukje was. Later lezen we wat hieraan vooraf ging: Vincent was Lottes platonisch jeugdvriendin. Voorafgaand aan de val hadden zij een gesprek. Om niet alle lol van het lezen weg te nemen, zal ik niet verder ingaan op de details. Ik verklap slechts dat Lotte na de Scandinavië-tocht trouwt met Martin, maar dat is in het begin van het verhaal al te lezen.
Tijdens de afdaling van een berg in Noorwegen loopt Lotte vooruit. Paul ziet haar een gletsjer oversteken en naar beneden glijden: een domme fout, een wanhoopsdaad? Paul redt haar en Lotte geeft hem te kennen dat het een ongelukje was. Later lezen we wat hieraan vooraf ging: Vincent was Lottes platonisch jeugdvriendin. Voorafgaand aan de val hadden zij een gesprek. Om niet alle lol van het lezen weg te nemen, zal ik niet verder ingaan op de details. Ik verklap slechts dat Lotte na de Scandinavië-tocht trouwt met Martin, maar dat is in het begin van het verhaal al te lezen.
'Grip' is goed geschreven. De overgangen van heden – de reis
naar de reünie in Swansea – naar verleden, geconcentreerd op de val van Lotte,
zijn mooi. Dialogen, beschrijvingen en gedachten wisselen elkaar perfect af.
Met de stijl van Enter is dus niks mis. Het sterkste punt van het boek vind ik de drie
perspectieven. Leuk is dat je bepaalde gebeurtenissen, gesprekken of gedrag
hierdoor in een ander licht ziet. Paul ziet bijvoorbeeld Vincent in de trein
uitvoerig met een stel kinderen praten en interpreteert dit als typisch
Vincent: altijd bereid om kennis te delen en aandacht te geven. Later lees je
dat Vincent dit gesprek met de kinderen juist aangreep om te ontsnappen aan
Paul. De hele reis naar Swansea was een misverstand tussen de twee. Vincent
schreef nadrukkelijk dat hij met de trein ging, omdat hij dacht te weten dat
Paul met het vliegtuig zou gaan, helaas.
Het boek eindigt in een drama en weerspiegelt het eerdere
drama. Maar net als in de verhalenbundel ‘Winterhanden’ is er ruimte voor veel
interpretatie: te veel vind ik zelf. Als je de eerdere bundel hebt gelezen
wordt het een beetje een trucje. Een volgend boek zou hij anders moeten
eindigen. Opmerkelijk is dat Enter niet vanuit Lotte schrijft. Zij blijft zowel
voor de drie mannen als voor de schrijver onbereikbaarheid. Dit thema zit ook
in het eerder werk van Enter. Het zegt vast iets over zijn persoon…maar wat?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten