De recensies over De Kleine Keizer had ik gemist. Gelukkig
las ik in de Opzij een stukje over dit boek en heb het meteen besteld. Het
boek is een roman gebaseerd op het leven van
Gerrit Keizer. Gerrit had een groeistoornis en was zo’n 80 cm. lang. Hij
werd in 1874 geboren in een Fries dorpje. Als kind werd hij tentoongesteld op
kermissen, later trad hij op in Parijs, Berlijn en New York.
Jan van der Mast raakte geïnspireerd dit boek te schrijven doordat zijn vrouw de
kleindochter is van de halfbroer van Gerrit. In de familie werd regelmatig over
Gerrit gesproken. De Kleine Keizer is dus een roman maar volgt het leven van
Gerrit voor zover dit bekend is. Hij heeft twee reizen naar Amerika gemaakt:
als kind met een Hongaarse impresario, later met zijn moeder en toekomstige
zwager Hendrikus.
Tijdens de eerste reis in 1888 staat hij in een dime-museum
in New York, waarvan er toen vele waren. De reis en het werken in New York zijn
zwaar. Pas als het lukt een plekje in een circus te bemachtigen, waar kleine
Gerrit een vaste act heeft en voor een groot publiek mag optreden, o.a. op
Coney Island, gaat het beter. Over het echte bezoek is weinig bekend. Jan van
der Mast heeft het verhaal naar hartenlust kunnen invullen. Hij betrekt ook andere
bestaande figuren in zijn verhaal zoals de reus Chang en de grote organisator
en circusdirecteur P.T. Barnum. Bekend is dat de moeder Gerrit heeft
teruggehaald uit Amerika. Onderweg is zij zwanger geraakt. Halfbroer Hendrik is
hiervan het resultaat.
Gerrit werd overigens als de kleinste man ter wereld
gepresenteerd. Historisch is dit enerzijds niet juist als het gaat om zijn
exacte lengte. Anderzijds klopt het wel omdat elke beroemde act zich zo
presenteerde. Er waren vele dikste vrouwen ter wereld, langste mannen ter
wereld, etc.
Over de tweede reis is meer bekend, vooral omdat Amerikaanse
kranten uitvoerig schrijven over over Prince Mignon, zoals Gerrit zichzelf
noemt. Hij heeft veel succes in New York in een vaudeville theater en op
Roofgardens, de nieuwste trend in uitgaan toen. Maar het doel van deze reis uit
1893 was de wereldtentoonstelling in Chicago. Zij gaan erheen, maar het lukt
niet om optredens te regelen. In de roman krijgen zij wel Sol Bloom, de
organisator te spreken. Hij ziet niks in de act van Prince Mignon. Gerrit
bezoekt wel met zijn moeder en Hendrikus de Columbian World’s Exposition. Hij
is erg onder de indruk.
Jan van der Mast
maakt dan van de gelegenheid gebruik om uitvoerig de paviljoens en de attracties
zoals Ferris Wheel te beschrijven.
Allemaal historisch juist, maar aan het romangedeelte van het boek voegt het weinig
toe. Dit is vaker een moeilijkheid bij historisch romans. Over bepaalde
gebeurtenissen uit het leven van Gerrit is het nodige bekend, over andere veel
minder. Wat is bijvoorbeeld de exacte reden waarom hij stopt met optreden na
zijn bezoek aan Chicago? Er is daar iets dramatisch gebeurd, maar wat?
Ik heb het gevoel dat schrijvers van historische romans, zo
ook Jan van der Mast, zich niet kunnen inhouden uitvoerig historisch uit te
pakken over zaken waar wel veel over bekend is. Deze zijn soms nauwelijks van
belang voor de handelingen, gevoelens van en de verhoudingen tussen de
romanpersonages, maar geven er wel couleur locale aan.
Iemand die met dezelfde keuzes te maken had is Erik Larson.
Zijn roman ‘The devil in the White City’ speelt zich ook af tijdens de
wereldtentoonstelling in Chicago. Het is een schitterend boek, waar Jan van der
Mast terecht naar verwijst. De Kleine Keizer is minder grootst en dramatisch dan de
roman van Erik Larson; ook qua stijl laat Larson Van der Mast ver achter zich.
Toch is De Kleine Keizer een mooi boek over een opmerkelijke man. Ik las het in
één dag uit. Wel vond ik Gerrit een steeds vervelender mannetje worden. Over zijn (vroeg)wijsheid vroeg ik mij af of
het wel klopt wat hij allemaal weet. Dat een arm jongetje uit een dorp in
Friesland diverse talen spreekt wordt in het boek toegelicht. Maar ik vind het
bijvoorbeeld vreemd dat hij schilders als Maris en Mesdag kent, terwijl nergens
uit blijkt dat hij enige culturele opvoeding kreeg of kranten las. Vooral als
je deze kennis afzet tegen de onwetendheid over wat er te zien zou zijn op de
tentoonstelling in Chicago, terwijl dat hun reisdoel was.
Na zijn tweede bezoek aan Amerika zal Gerrit nooit meer de
oversteek maken. Hij wordt sigarenhandelaar en predikant en sterft in 1946,
zonder vrouw of kinderen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten