zondag 15 september 2013

Willem Frederik Hermans – Mondelinge mededelingen


Mijn Hermansverzameling is lang niet compleet; dit bundeltje met vier lezingen ontbrak nog. De standpunten zijn bekend en tijdens het lezen ontdekte ik alles al eens gelezen te hebben. Het stuk over eerste zinnen in romans is het best, maar niet opzienbarend. Doet mij denken aan een gezelschapsspel: pak een boek uit de kast, lees de eerste zin hardop voor en de andere aanwezigen proberen te raden om welk boek het gaat. Voor gevorderden kun je ook een willekeurige zin uit het boek nemen.

Maar goed, deze mondelinge mededelingen gaan de kast in. Ik wist dat Hermans vaak zijn boeken in latere drukken bijwerkte en verbeterde. Nieuw voor mij was dat hij in een latere druk van Uit talloos veel miljoenen een heel nieuw slothoofdstuk toevoegde. Zo zie je maar, elk boek dat je leest lokt de aankoop van een ander boek uit. De lijst van nog te lezen of te kopen boeken slinkt nooit.

Geen opmerkingen: