dinsdag 24 september 2013

F.B. Hotz – Leest verhalen uit Eb en Vloed (luisterboek)


Na de (te beperkte) aandacht in de media voor de biografie van Hotz pakte ik het verzameld werk van hem uit de kast. Tijd om Hotz te (her)lezen? Ik heb een paar bundels met veel plezier ooit gelezen, niet zijn gehele werk, terwijl dit gewoon hier voor het grijpen ligt.


Online trof ik dit luisterboek aan met drie verhalen uit de bundel ‘Eb en Vloed’. Ik was vooral nieuwsgierig naar zijn stemgeluid. Ik luister alleen naar luisterboeken als de schrijver zelf voorleest. Hotz leest schitterend voor: rustig en wat ouderwets. 

In de drie verhalen zijn veel van zijn thema’s terug te horen: de oorlog, muziek, ouderdom, verval.  Het verhaal ‘Liebestraum’ speelt aan het eind van de oorlog. De jonge Hotz moet, net als zijn zusje, vroeg naar bed want de ouders hebben een dansavondje: een paar koppels en twee lossen. De kinderen horen de muziek, het lachen en zien de vrijgezelle schlemiel Bert Tuinman brokken maken. De sfeer is melancholisch, treurig. De dialogen zijn perfect. Het verhaal loopt uiteraard slecht af. Zij krijgen elkaar niet.
Hotz staat vanaf vandaag bij de te lezen boeken!

1 opmerking:

Jan zei

Apart dat Hotz nog steeds niet herontdekt is. Wat een stilistisch prachtige verhalen zijn dat toch.