dinsdag 24 september 2013

Arno van der Valk – W.F. Hermans. Het grootste gelijk buiten Nederland


Alweer een boek over Hermans. Ditmaal over enkele van Hermans’ buitenlandse bezoeken: natuurlijk Zuid-Afrika en Scandinavië, maar ook Polen en Libanon. Ik heb het boek gelezen, maar om nu te zeggen dat het iets toevoegde aan wat ik al wist van Hermans.. nee. Geen leuke nieuwe anekdotes of oorspronkelijke gedachten. De kern vormt wat interviews die Hermans tijdens deze bezoeken gaf. Bij elkaar hooguit 20% van de hele tekst. De rest is gebabbel eromheen van ene Arno van der Valk. Het is vooral saai geschreven. Misschien dat alles wat enigszins opmerkelijk had kunnen zijn in deze saaiheid niet meer opviel. Storend is dat de auteur volkomen onterecht afgeeft op Willem Otterspeer , de officiële biograaf van Hermans. Zal wel jaloezie zijn. Ik bewaar het boekje toch maar in mijn Hermans kast. Het kostte gelukkig slechts €5 op de Rotterdamse boekenmarkt van vorige week. Wel aan te raden is de Hermans-tentoonstelling in de Amsterdamse bibliotheek die ik vorige week bekeek: voornamelijk boeken, typemachines, brieven, etc. en een Hermans-legpuzzel! Als ik die ooit zou mogen bezitten.

Geen opmerkingen: