zondag 15 september 2013

Willem Otterspeer – Hermans in hout


Vorige week, nadat ik een tas vol boeken had gekocht in boekhandel Delfshaven, fietste ik even langs De Balustrade aan de Grote Visserijstraat. Een kleine buurtboekwinkel: leuk ingericht en sympathieke mensen. Dus voelde ik mij verplicht iets te kopen. Het werd dit boek van de Hermansbiograaf Ottenspeer.

Velen wachten op zijn biografie en raken langzamerhand geïrriteerd wanneer er weer een bijproduct verschijnt i.p.v. dat Ottenspeer al zijn energie in die biografie steekt. Ik vind dit boek wel een aanwinst. Het gaat over de periode dat Hermans in Canada werkte als houtcontroleur.

Het verhaal is ook na te lezen in het verhaal ‘ Een veelbelovende Jongeman’ uit de bundel  ‘Een landingspoging op Newfoundland’. En daar gaat het boek van Ottenspeer ook voornamelijk over, de verhouding tussen feit en fictie. Er staan veel citaten van brieven in en het boek geeft een aardig beeld van literair Nederland van vlak na de oorlog. En het belangrijkste, Ottenspeer kan schrijven! Dat is een groot voordeel voor een Hermansbiograaf.

Geen opmerkingen: