zondag 15 september 2013

U mag alles over mij schrijven. Interviews met Karel van het Reve


Als er iets nieuws van of over Karel van het Reve verschijnt koop ik het onmiddellijk. Dit is een bundeltje interviews, ik neem aan en selectie van de beste. Veel nieuws staat hier niet in maar het blijft leuk om Reve te lezen.

Wanneer hij heel specifiek om een mening gevraagd werd, kwam er meestal een antwoord als : dat weet ik niet.  Zodra hij op de praatstoel zit, gaat het vanzelf: over het communisme, zijn broer Gerard, de Russische literatuur etc.

Leuk dat hij met zulke, in mijn ogen weinig schokkende mededelingen mensen zo op de kast kreeg, bijvoorbeeld dat Marx en Engels niets geschreven hebben wat de moeite van het lezen waard is of dat de hele literatuurwetenschap niks te melden heeft van enig belang.

Wat ik niet eerder las, of misschien vergeten ben, is dat hij op een gegeven moment geen reukvermogen had: “alleen spek en poep kan ik nog ruiken”. Dat laatste later ook niet meer. Zijn geheugen aan geuren was hij op het laatst evengoed kwijt.

Treurig is het te lezen hoe hij in de laatste interviews vlak voor zijn dood last had van geheugenstoornissen en Parkinson.  Een bundel voor de geïnteresseerde Reve-lezer. Voor de beginner is bijvoorbeeld een bundel als “met twee potten pindakaas naar Moskou” aan te raden.

Geen opmerkingen: