zondag 15 september 2013

Maarten ’ t Hart – Dienstreizen van een thuisblijver


Een nieuwe Maarten ’t Hart moet ik altijd meteen aanschaffen. Het is een afwijking geef ik toe. Deze privé-domein bevat, hoe kan het ook anders, biografische stukken. De onderwerpen zijn niet verrassend, wel typisch Maarten ’t Hart: godsdienstwaanzinnigen (zevendedagsadventisten bijvoorbeeld),  klassieke muziek (wel Bach, niet Mahler), een afkeer van sociale verplichtingen en het lezen van mooie boeken. Een soort thema in deze bundel zijn ’t Harts wederwaardigheden met uitgevers en vertalers en de voortdurende druk die op hem wordt gelegd om lezingen te houden en uitgeversbeurzen te bezoeken, vooral in Duitsland waar hij heel succesvol is.

Hij wil het liefst altijd thuis zitten, maar is ook tegenover iedereen even aardig. Dit zorgt ervoor dat hij regelmatig toezeggingen doet waar hij later spijt van krijgt, zoals een dienstreis naar Göteborg. Hij zit om 6 uur aan het ontbijt na een slapeloze nacht in een te warme hotelkamer. Andere schrijvers liggen dan nog bij te komen van de feestelijkheden van de vorige avond. Anna Enquist krijgt hij niet te spreken; de eerste reden waarom hij toezegde mee te gaan. De tweede reden is de componist Smetana. In Göteborg is echter geen spoor terug te vinden van deze door hem bewonderde componist, die hier enige tijd heeft gewoond. Connie Palmen wordt in dit stuk en passant nog even afgezeken.

Goed zijn verder de hoofdstukken over zijn beenbreuk en over Lucia de B. Nergens in de bundel is echter de herkomst van de stukken terug te vinden. Veel van wat ik las kwam mij bekend voor, soms letterlijk zoals ‘De catacomben’ dat in 2009 in De Gids stond. Van dit verhaal kan ik mij niet voorstellen dat het autobiografisch is. Het gaat over een vrouwelijk kerkgenootschap dat in een kelder van een kerk sadomasochistische avondjes houdt en de ruimte ook verhuurd om het onderhoud aan de kerk te betalen. Het lijkt me meer een wensdroom van Maarten. Tot slot noemt ’t Hart de Rotterdamse schrijvers Loesberg en Moonen naarlingen en griezels. Dat is natuurlijk niet zo aardig.

Geen opmerkingen: