zondag 15 september 2013

Hans Dorrestijn - Dorrestijns Natuurgids


Dorrestijns Vogelgids heb ik een paar jaar terug met veel plezier gelezen, dus ik verheugde mij op dit nieuwe boek. Dat viel even tegen. Misschien ligt het eraan dat een mens maar een bepaalde mate van zijn humor vermengd met zelfbeklag aan kan. Met de Vogelgids zat ik kennelijk aan mijn taks.  Na 10 keer gezegd te hebben dat het razend moeilijk is om bijvoorbeeld het ene strandlopertje van het andere te onderscheiden, weet ik wel dat Dorrestijn geen soorten kan onderscheiden en bovendien een buitengewoon slecht geheugen heeft. Misschien daarom dat hij het ons nog minstens 30 keer laat weten. Verder is de opbouw van deze gids een stuk rommeliger dan het voorgaande en slaan de kopjes soms helemaal niet op het behandelde onderwerp. Of heb ik hier de humor gemist? De foto’s zijn mooi, hoewel erg klein en zelfs kleiner dan in zijn Vogelgids. Ook de ‘grap’ met de vele voorwoorden is maar eenmaal leuk. De Natuurgids ligt wel lekker in de hand, heeft een mooi lettertype en de geur van verse inkt maakt de buitenkant helemaal aangenaam. Maar Dorrestijn-liefhebbers raad ik dus de Vogelgids aan.

Geen opmerkingen: