maandag 16 september 2013

A.F.Th. van der Heijden – Tonio


Twee dagen voor de vakantie begon ik in deze dikke pil die ik van Ronald kreeg. Het lukte toen niet om hem uit te lezen, gisteren wel. Het is verschrikkelijk wat Van der Heijden is overkomen: de dood van zijn zoon. Het valt dan moeilijk er iets over te schrijven alsof het literatuur is. Je weet dat hij het allemaal heeft moeten doormaken. Toch is het geen dagboekverslag geworden, de ondertitel luidt: ‘Een requiemroman’. 


Mij greep het erg aan en ik bleef erin lezen. Van der Heijden beschrijft zijn leven vanaf Zwarte Pinksterdag 2010 (niet geheel chronologisch) en blikt terug op het leven met zijn zoon, de ontmoeting met zijn vrouw, de vele vakanties, etc. etc. Daarnaast beschrijft hij hoe hij en zijn vrouw langzaamaan willen weten wat er precies gebeurd is de laatste weken, dagen en uren voor zijn dood. Zij praten met vrienden van Tonio en er is een mysterieuze vriendin waar Tonio een paar dagen voor zijn dood een fotoshoot mee heeft gedaan. In deze passage krijgt het boek een Van der Heijden-sfeer en wil je weten hoe het afloopt. Het is echter geen roman, dus machtige ontknopingen en dwarsverbanden blijven uit.

Het is een beetje een dubbel boek. Het boek past in zijn stijl om rond een waargebeurde dramatische gebeurtenis een intrige op te zetten; Advocaat van de Hanen is het meest geslaagde voorbeeld hiervan. Daarnaast heeft Van der Heijden dit boek geschreven ter verwerking van zijn eigen verdriet. Als roman vind ik het niet helemaal geslaagd; te weinig vaart, iets te dik en teveel herhaling; als autobiografisch werk zitten er weer teveel romanelementen in. Maar goed, je kunt het moeilijk zo beoordelen en dat hoeft ook niet. Ik heb het uitgelezen en pas rond pagina 500 ging ik mij een beetje storen aan de lengte en de herhalingen.

Geen opmerkingen: