maandag 2 juli 2018

Armando – De naam in een kamer


Gisteren overleed op achtentachtigjarige leeftijd Armando. Hij was een veelzijdig en eigenzinnig man: schilder, beeldhouwer, journalist, bokser, violist en schrijver. In veel genres was hij thuis: reportages, korte verhalen, kinderboeken, poëzie en absurd theater. Zijn stijl is te omschrijven als kaal en realistisch. Armando was geobsedeerd door de oorlog en het kwaad.


Vandaag herlas ik werk van hem. ‘De naam in een kamer’ komt uit 1998. De bundel bevat alle bekende elementen van Armando. De sfeer is dreigend en schuldig. De vijand is nabij. Het beste kun je Armando eren door hem te citeren. In de hoop dat velen zijn werk zullen blijven lezen.

Een fragment uit ‘De stramme plek’:

de weg die zich een weg baant door het
zandpad dat later de straat werd voor
de vleesloze resten der dingen
want pas op
de voorwerpen worden wakker en zullen
zich zwijgend wreken


‘De lachende macht’:

was het tijdverdrijf wat was het
het was vermaak er was
sprake van vreugde van vrolijkheid  vergetelheid
van bevroren plicht er werd
gelachen en gehoond
er werd smalend gelachen
terloops de kogel


goed u deed wat u doen moest
maar ik zag u lachen ik weet dat u gelachen heeft

waarom ik gelachen heb waarom
zou ik gelachen hebben
ja u heeft hard gelachen

ik zei dat de macht gelachen heeft
de macht moet onbedaarlijk lachen


De laatste pagina van de bundel, uit het gedicht ‘Het hardhandige begin’:

ja het is lang geleden
ga maar
wees voorzichtig ga maar weg

kijk es naar buiten en keek
naar de wolken
gaan jullie maar ik blijf hier
waar het gebeurde

Geen opmerkingen: