maandag 30 juli 2018

Naomi Alderman – De macht

De Britse schrijfster Naomi Alderman schreef met ‘De macht’ uit 2016 een internationale bestseller. Het boek kreeg mede bekendheid doordat Obama het boek de lucht in prees. Het is een actuele roman, waarin je kunt lezen over verschuivende  machtsstructuren, gendervraagstukken en de toekomst van de aarde. Het is ook gewoon een spannend boek vol wilde avonturen en met een slim bedacht gegeven.


Alderman begint het boek met een Bijbeltekst en een briefwisseling tussen haar en de ‘schrijver’ van het verhaal. Dit kun je dan nog niet helemaal duiden. Daarna start het verhaal met als ondertitel ‘Een historische roman’. Dit begin is zeer goed en roept meteen allerlei vragen op. Het wordt nog veel beter. In korte hoofdstukken worden de hoofdpersonages geïntroduceerd. Het zijn losstaande verhalen. De een gaat over een meisje dat haar moeder vermoord ziet worden, een ander gaat over een vrouwelijke burgemeester met een problematische dochter. Er komt een journalist uit Nigeria voorbij en een dictator uit een Oost-Europees land. Wat de meisjes in deze verhalen gemeen hebben is dat zij ontdekken te beschikken over een speciale gave. Zij kunnen stroomstoten uitdelen. Zelf zijn ze er verbaasd over. Zij moeten nog leren ermee om te gaan.

Al snel wordt deze gave ingezet om hun mannelijke belagers af te weren. De oorsprong ervan zit in de wrong, een orgaan onder het sleutelbeen. Alle vrouwen hebben een wrong, maar niet iedereen heeft hem geactiveerd. Dit gegeven werkt Alderman prachtig uit. Zij schakelt tussen de verhalen en brengt er langzaam verband tussen aan. Mooi zijn vooral de overstijgende gebeurtenissen: hoe mannen hun macht verliezen, hoe het regime van Saoedi-Arabië omver wordt geworpen, hoe de politiek reageert en hoe groepen mannen zich organiseren en de tegenaanval inzetten.

Alderman laat in de verhalen een aantal consequenties zien die volgen uit deze vrouwelijk gave, die dodelijk kan zijn. Meisjes komen meer voor zichzelf op, spelen met elkaars stroomwapens. De seksuele verhoudingen veranderen. De stroomstoten zijn pijnlijk, maar zijn te doseren. “Eentje had het bij een jongen gedaan omdat hij dat aan haar had gevraagd: een verhaal dat de meisjes erg interessant vinden. Zouden jongens het soms fijn vinden? Kan het zijn dat ze het willen?” Later vinden er brute verkrachtingen van mannen plaats, waarin je eenvoudig de omkering kan lezen van wat mannelijke soldaten in de loop van de geschiedenis in oorlogsgebieden hebben aangericht.

Een boodschap van dit boek kan zijn: macht corrumpeert. Een paar keer wordt in het verhaal de vraag gesteld waarom er zulke wreedheden plaatsvinden. Het antwoord is dan: omdat het kan. In deze passages  en vooral in de eerste helft van het boek is het verhaal ijzersterk. Het boek is hier een pageturner. De tweede helft is jammer genoeg een stuk minder goed. Eén karakter wordt een religieus leidster, Moeder Eva. Haar verhaal met veel Bijbelse motieven en gesprekken met God is wat langdradig. Later verplaatst het verhaal zich naar het Oost-Europese land dat in oorlog is. De individuele verhalen komen hier nogal geforceerd samen in een avonturenroman.

In het tweede deel zitten gewoon te veel thema’s. Het gaat over macht, maar ook over internationale criminaliteit, drugshandel, terrorisme, religieus fanatisme. Het is te overdadig. Juist de wat alledaagse maatschappelijk veranderingen – die ik het leukste vond - raken hierin ondergesneeuwd. De structuur van het boek is wel heel mooi opgebouwd. Er wordt naar een climax toegewerkt. De delen van het boek hebben titels als ‘Nog acht jaar te gaan’. Goed zijn ook de wetenschappelijke beschrijvingen van gevonden afbeeldingen en een hoofdstuk met een discussie op een internetforum. Hier worden allerlei complottheorieën ontvouwen, die verdacht veel lijken op verhalen uit onze tijd.

Al met al heb ik ‘De macht’ met plezier gelezen, maar was toch wat teleurgesteld in de tweede helft van het boek. De ontknoping is overigens wel weer erg goed.

Geen opmerkingen: