In 2011
stierf Heer Heeresma. Een jaar na de
dood wijdde dit onregelmatig verschijnende tijdschrift met originele naam een
speciaal nummer aan hem. Het grote aantal positieve bijdragen laat zien dat
Heeresma bij veel mensen nog niet vergeten is.
De stukjes
zijn 1 of 2 pagina’s lang en geven bij elkaar een prachtig beeld van de
persoonlijkheid Heere Heeresma. Er staan bijdragen in van o.a. Cherry Duyns, Daniël
Dee, Wim Brands en Helga Ruebsamen.
Heeresma was
een man van grappen en grootspraak, die zelden iets serieus leek te nemen. Maar
hij beschikte ook over veel kennis van de bijbel en andere religieuze
geschriften. Dit was zijn ernstige kant.
Heeresma was
een fantast en een liefhebber van practical jokes. Hij woonde een tijdje naast
Harry Mulisch op de Leidsekade. Mulisch worstelde met een schrijversbloc. Hans
Plomp schrijft dat Heeresma hem pestte door een bandje met geluiden van een
tikkende schrijfmachine af te spelen: hij had inspiratie genoeg!
Vaak was het
voldoende om de deuren van zijn balkon open te zetten en luidop te verkondigen
hoe lekker ruim zijn balkon was om Harry Mulisch van zijn veel kleinere balkon
naar binnen te jagen.
Heerema nam
het niet zo nauw met afspraken met uitgeverijen. Hij verkocht rustig een
manuscript aan verschillende liefhebbers. En betaling diende altijd vooraf te
geschieden, recht in de jat zonder tussenkomst van de belastingdienst.
Zijn
achterdocht naar uitgevers toe ging zo ver dat hij weleens bij de drukker
controleerde hoeveel exemplaren er werkelijk van de pers kwamen. Zelfs W.F.
Hermans - voor zover mij bekend – heeft dit nooit gedaan.
Zijn
fantasie hing soms tegen het pathologische aan. Hij verhuisde vanuit de
binnenstad van Amsterdam naar de Bijlmer. Later vestigde hij zich in Frankrijk
waar hij beweerde een wasserijketen opgezet te hebben. Het geld stroomde
binnen. Dit verhaal blijkt uit de duim gezogen te zijn. Maar desondanks wordt
het elders in de bundel voor waar aangenomen.
Een aantal
dingen die ik las in deze mooie bundel waren nieuw voor mij. Heeresma was blijkbaar
goed bevriend met Jan Arends en deelde zelfs enige tijd een woning met hem.
Maar als hij later over de zelfmoord van Arends sprak klopte zijn beschrijving
niet. Jan Arends woonde aan het Roelof Hartplein. Hij sprong uit het raam in de
binnentuin, niet uit het raam aan de straatkant.
Het grootste
misverstand is de verfilming van zijn boek ‘Een dagje naar het strand’. Polanski
heeft het scenario geschreven en wilde de film maken. Toen vond echter de brute
moord plaatst op zijn vrouw Sharon Tate door de volgelingen van Charles Manson.
Simon Hesera nam de regie van hem over. De film was geen succes.
Zijn leven had
ondanks de grootspraak iets tragisch. Zijn vader was jong gestorven. Voor Heere
Heeresma bleef zijn vader de grote held uit zijn jeugd. Zijn beide talentvolle
broers stierven jong.
Het zat hem op
andere vlakken ook niet mee. Succes was meestal van korte duur.
Literaire prijzen heeft hij nooit ontvangen. En ondanks de vele vertalingen en
verfilmingen van zijn boeken is hij nooit echt doorgebroken bij het grote
publiek. Lag het aan hemzelf? Theo Sontrop beweerde ooit: “ Waar Heeresma zijn
hoef gezet heeft, daar zal geen gras meer groeien.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten