Hannah van
Wieringen is de derde genomineerde voor de Academica Literatuurprijs 2014 voor
debutanten. De kermis van Gravezuid is een roman, maar de hoofdstukken lezen
als verhalen waarin telkens andere bewoners van dit dorp figureren. De kermis
komt in bijna elk verhaal voorbij.
De verhalen
hebben een bijzondere sfeer. Vanaf het begin zit er een spanning in, die in
veel verhalen leidt tot een wonderlijke climax. De lezer wordt hiermee op het
verkeerde been gezet.
Het eerste
hoofdstuk/verhaal heet ‘Verboden te duiken’. Een kleine jongen wil vanaf een
brug springen. Hij weet dat het niet mag en hij weet dat er in het verleden
ongelukken zijn gebeurd. Toch duikt hij. Hij ontwijkt maar net de gevaarlijke
rommel die op de bodem ligt.
Je verwacht
dat het helemaal verkeerd gaat, maar de jongen komt uit het water en springt
nog een keer, “Terug naar beneden… terug in de tijd.” Het is de ouverture voor
deze roman.
Veel
verhalen hebben een vreemder einde. Vier lamlendige jongens drinken bier en
halen kattenkwaad uit. Zij lopen door tuinen en vinden bij toeval een
huissleutel. Zij gaan het huis binnen, horen muziek uit een kamer komen en daar
zien zij de bewoner zoals zij hem nog nooit gezien hebben. De insluiping eindigt in
geweld.
Je leest
geen verwijzing naar deze gebeurtenis in andere hoofdstukken terug. Of
misschien wel, wanneer je zelf het verhaal verder invult.
Vreemd is ook
het dromerige meisje dat ligt te vrijen op een dijk. Zij wil haar borsten
ontbloten voor een oude dorpsbewoner die voorbij komt en die we kennen uit een
ander verhaal.
Veel
dorpsbewoners houden van drank en zitten met zichzelf in de knoop. Een poging
tot ontsnappen mislukt meestal. Meest schrijnend is het verhaal “Over toewijding’.
Een jonge
vrouw Sabine wil de aandacht trekken van de kroegbaas, waarvoor zij werkt. Meedoen met de
jaarlijkse playbackshow lijkt haar het middel hiervoor. Alle voorbereidingen
gaan gesmeerd.
Op de avond
gaat het mis als zij haar baas met een jolige act op het podium ziet staan. Ook
hier vertelt Van Wieringen niet alles maar je kunt het zelf invullen. En het
einde is bizar, want in de schuur hangt een lijk te wiegen. “Sabine zag het
niet.”
De verhalen
zijn krachtig en opvallend. Er wordt heen en weer verwezen tussen de verhalen,
maar het is geen roman in de zin dat er een slot is waar openstaande zaken samen
komen. Maar dit is geen bezwaar om het een mooi boek te vinden.
Opvallend
zijn de overeenkomsten van dit debuut met de boeken van de andere twee
genomineerden: de verhalen spelen zich af op het platteland, het perspectief
wisselt per verhaal of zelfs in één verhaal of hoofdstuk, de dorpse benauwenis
laat zich goed voelen en er gebeuren merkwaardige dingen met merkwaardige
mensen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten