Wees
onzichtbaar is de tweede roman van Murat Isik. Het vuistdikke boek bevat de
levensgeschiedenis van een kansloze jongen die zich opwerkt tot rechtenstudent.
Hij heeft alles tegen om zo ver te komen. Hij is van Zaza-Turkse afkomst, zijn
vader is een tiran, hij wordt gepest op school en hij groeit op in de Bijlmer.
De jongen
heet Metin. Het is 1983. Metin komt als vijfjarige jongen, samen met zijn
moeder en zus, aan in de Bijlmer. Zijn vader Harun heeft hier een woning
gevonden. Hoewel hij zijn vader een tijdje niet gezien heeft en zijn zusje die
dag jarig is, schenkt Harun hen geen moment aandacht. De lompe boer die zijn
vader is groeit in de eerste hoofdstukken uit tot een despoot die soms
transformeert tot een razende man.
Wanneer
Metin hem tijdens een nogal ruwe stoeipartij een duw geeft, brult hij: “Hoe
durf je?” Hij slaat Metin en gooit voorwerpen naar zijn hoofd. Het kind vlucht
als een speer de badkamer in. Met moeite lukt het zijn moeder Harun tot kalmte
te manen. Zo gaat het
vaker. Harun is communist. Aan zijn mening valt niet te tornen. Hij weet alles
beter en met name zijn vrouw moet het ontgelden. Zij kan met haar vogelbrein
niets goed doen. De dagen brengt hij liggend op de bank of met zijn vrienden
ergens buiten de deur, door. ’s Avonds komt hij thuis, warmt het eten op,
schrokt het naar binnen en laat de keuken in een puinhoop achter.
Metin probeert
hem te begrijpen, maar kan hem niet doorgronden. “Ik keek hem vaak onderzoekend
aan wanneer hij op de bank zat en een boek las of televisiekeek. Hij
beantwoordde mijn blikken nooit, ook niet wanneer ik hem op mijn
allerdoordringendst aankeek. Alles was altijd interessanter voor hem dan ik:
zijn boeken, de krant, zijn haar, de visite en nogmaals zijn haar. Zijn haar!”
Zelf ziet Harun zijn rol anders. Hij is geen volger, geen slaaf van het
kapitalisme. “Ik ben een echte communist! Een beter voorbeeld kunnen de
kinderen zich niet wensen.”
De moeder
van Metin probeert eerst telkens de vrede te bewaren. Zij krijgt ook af en toe
klappen. Later biedt zij meer verzet. Door deze vader voelt Metin zich vaak
onveilig. Dezelfde onveiligheid ervaart hij in de buurt en vooral op de
middelbare school, waarbij onder aanvoering van de criminele Dino hij het
mikpunt van spot wordt. De beste strategie om te overleven is vooralsnog
onzichtbaar te zijn. Het gevoel
van onveiligheid ervaart zijn vader eveneens. Er wordt gerefereerd aan een
verleden in Turkije, zonder dat het uitvoerig wordt uitgelegd. Harun was
kennelijk verbonden met de een of andere protestgroep en kwam hierdoor in
aanraking met de politie. Wanneer hij in Nederland in keer geboeid wordt afgevoerd,
slaat de angst uit het verleden toe.
Het decor
van de roman is de Bijlmer. Wanneer het gezin er komt wonen in de jaren tachtig
is de buurt druk en gezellig. Zij hebben contact met de buren op de galerij.
Later komen er steeds meer junks en gekke types in het verhaal voor. Vriendjes
van vroeger raken verslaafd en schuifelen later eenzaam voorbij. Twee vrienden
uit zijn jeugd verhuizen uit de Bijlmer. De flat raakt ontvolkt, de stank en
overlast nemen toe. Een buurman van het eerste uur blijft. Zijn huis is een
puinhoop. Hij vertelt Metin over de ideeën bij het ontstaan van de Bijlmer. Het
moest een stad van de toekomst worden. Helaas pakte het, door met name geldgebrek,
heel anders uit.
Isik beeldt
de vader van Metin uit als een bazige, verwende en stronteigenwijze kerel. Maar
hij is niet alleen slecht. Er zijn lichtpunten. Met oudejaarsavond is hij
opeens de liefdevolle vader. Net als de Bijlmer niet alleen ellende is en de
school ook niet louter een hel. Dit maakt
het verhaal van Metin geloofwaardig en het brengt er spanning in. Mooi is de
scene dat het gezin op Koninginnedag in de binnenstad van Amsterdam kebab
verkoopt, een ideetje van Harun. Lange tijd dreigt het op allerlei manieren mis
te gaan. De treiteraars van Metins school komen langs, Harun is boos op zijn
zoon en dronken mannen wekken zijn ergernis op. Maar het avontuur loopt wonderlijk goed af.
Door
onzichtbaar te blijven voorkomt Metin misschien veel ellende, maar langzaam
groeit het besef dat er iets moet gebeuren. Wanneer hij wat ouder is, begint hij
zich te verzetten tegen het geweld van zijn vader. De Middelbare school ziet
hij als een strafkamp. Hij is veroordeeld voor zes jaar. “En als ik me niet
meldde, zouden ze de cipiers op me afsturen.” Op school verandert de situatie
wanneer er een nieuwe jongen in de klas komt. Kaya is geboren in dezelfde
Turkse stad als Metin. Vanaf dag één zijn zij vrienden. Wanneer de situatie met
de tiran Dino uit de hand loopt, durft Metin eindelijk zichtbaar te zijn.
In meer dan
honderd korte hoofdstukken schets Murat Isik de ontwikkeling van het karakter
van Metin. Zijn verteltrant is vooral krachtig door de geweldige
personages, de vaart en de afwisseling. Elk hoofdstuk bevat steeds één afgerond
onderwerp: eerste seksuele ontdekkingen, een paar junks in de garage, een
baantje in de supermarkt. Opmerkelijk is het dat zulke onderwerpen dan soms
tientallen pagina’s niet meer terugkeren. Het meisje uit de supermarkt duikt
pas jaren later weer op. Dat is vreemd omdat is Metin al vanaf dag één verliefd
op haar is.
Dat scheiden
van onderwerpen is waarschijnlijk een bewuste keuze van de auteur. Het geeft
structuur aan het boek. Telkens wordt er ingezoomd op een kant van Metin, een
volgende stap in zijn leven, die eerst geïsoleerd beschreven moet worden. Soms
blijft de lezer over met losse eindjes. De Zaza-achtergrond van Metin komt
eerst een paar keer voorbij. Wanneer hij zijn Turkse vriend Kaya ontmoet
verwacht je dat de twee een keer hierover praten, maar het is nooit een
onderwerp van gesprek. Wonderlijk is ook de passage waarin Metin een oproep
krijgt om in het Turkse leger te dienen. Hij overweegt de Turkse
nationaliteit op te zeggen. Zijn vader
is daar fel op tegen. Dit is nogal een ingrijpende gebeurtenis, maar het keert
niet meer terug in het boek. Dit
zijn slechts kleine kritiekpunten op een verder prachtig boek. Ik heb de 600
pagina’s met veel plezier uitgelezen.
3 opmerkingen:
Goede recensie. Nu ik het zo lees, ben ik het met je eens over de gekaderde onderwerpen en dat ze niet allemaal afgerond worden. Tijdens het lezen heb ik daar niet bij stil gestaan. Maar dat is een interessant gegeven.
Zelf had ik gehoopt dat de Bijlmerramp een grotere rol had gespeeld in het verhaal. Ik vond het bijna verbazend dat dit meer een beetje sluimerde op de achtergrond dan dat het een prominente rol in het verhaal heeft gekregen. Hoe sta jij hierin?
Dank. Ik ben het met je eens. Ik had ook verwacht dat de impact van de Bijlmerramp op het gezin veel groter zou zijn. Maar misschien bewaart hij dit voor een volgend boek.
Hoe heet het boek dat Metin van zijn vader als cadeau kreeg?
Een reactie posten