‘Remington’
is het verhaal van een vader en zoon die samen een tocht maken vanuit Hamburg naar
huis. Remington is de schrijfmachine die deze oude dichter overal naartoe meeneemt.
Hij leeft voor een groot deel in het verleden. Het eigenlijke verhaal gaat over
hun gezamenlijke verleden.
Op de
eerste pagina is meteen duidelijk dat de vader de tocht niet overleeft. Het
verhaal schakelt van het einde van de rit naar het begin en naar gebeurtenissen
uit het verleden. De vader heeft Parkinson. Alleen terug naar huis rijden
lukte niet meer. Daarom belde hij zijn zoon om hem te halen. Met de oude
Mercedes krijgen zij pech, zodat zij nog een dag langer onderweg zijn.
Het is niet
vaak meer voorgekomen dat hij zo lang dicht bij zijn vader is. Hij draagt zorg
voor hem, scheert hem en helpt hem met eten. De vader is een intelligente en
eigenwijze man. Hij moet niks van moderniteiten hebben zoals een mobiele telefoon
of popmuziek. Hij haalt in de verhalen die hij vertelt vaak Duitse filosofen en
schrijvers aan.
De zoon
omschrijft de verhouding met zijn vader als een van liefdevolle afstand. “Zelfs
zo dicht bij hem, binnen zijn aura, om het zo te noemen, kreeg je niet het
gevoel hem nabij te komen, dat gebeurde eerder als je tegenover hem zat en met
hem sprak. Het liefst keek hij langs je heen, meestal waren zijn ogen op zijn
bord, zijn glas, een boek, de krant, in de verte of op mensen die niet
terugkeken gericht.”
Het
merkwaardige is dat uit het verhaal deze afstand helemaal niet blijkt. De vader
is inderdaad erg aanwezig en bepalend. Hij is joviaal tegenover vreemden en
doet waar hij zin in heeft. Maar in hun gesprekken voel je voortdurend liefde.
Natter beschrijft de eigenwijze vader op een prachtige manier. De vader drukt
zich nogal statig uit. Dit levert mooie zinnen op. Wanneer er in de hotelkamer
een bad blijkt te zijn en de zoon vraagt of hij in bad wil, zegt hij: “Ja, een
uitstekend idee. Mijn geest voelt de behoefte alleen met mijn lichaam te zijn.”
De zoon is een
abstract kunstenaar - maker van grootschalige werken - maar de vader denkt veel
vrijer en staat meer open voor nieuwe dingen. Hij heeft de hele reis een map
met gedichten in zijn hand. De zoon vertrouwt erg op informatie op zijn mobiel,
bijvoorbeeld voor het weer. “In plaats van naar de wereld te kijken, in dit geval
naar de wolken, kijk je naar een afspiegeling van de wereld, die door onbekende
grootheden wordt gefabriceerd, en stelt die boven de werkelijkheid – zoals een
fanaticus zijn heilige boek.”
Uit de verhalen
van vroeger schept Natter een afgerond leven, met alle tragiek en mooie
momenten. De passage waarin vader en zoon de spullen van de overleden moeder opruimen
is erg goed. Op de vraag of haar nachtgewaad bewaard moet worden, antwoordt
hij: “Waarvoor? In jouw wereld wordt het nooit meer ochtend voor je moeder.”
Het einde
van de tocht en de aangekondigde dood van de vader komen toch wat uit de lucht
vallen. In het hele boek zijn er allerlei vooruitwijzingen, bijvoorbeeld in de
schrijvers en de muziekstukken die hij aanhaalt. Toch vond ik het einde wat onverklaarbaar.
Dat is jammer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten