Vorig
weekend hoorde ik Gerjon Gijsbers en werd ik fan van hem. Tijdens het festival ‘Duizel
in het park’ zat hij naast een vuurkorf en las voor uit deze bundel radiogollems.
Zijn gollems zijn tragisch en komisch en levensecht. Hij schrijft over muziek,
ziekte, alcohol en de medemens. Hij schrijft vooral over zichzelf.
Sinds 2012
draagt Gijsbers op vrijdagavond zijn radiogollems voor op Aladna FM. Hij
verzorgt hiermee de weekafsluiting en helpt de luisteraars het weekend in. Hij
heeft wel eens een vrijdag overgeslagen.
De inspiratie ontbrak hem dan of hij had bezigheden in de Oerkroeg die om zijn
aandacht vroegen.
Elke gollem
is verbonden met een nummer. Soms heel direct. De eerste gollem heeft als titel
‘Have you seen her dressed in blue?’ Het is 1990. Gerjon is zeven jaar en hij
verveelt zich onder de kerstboom. Zijn moeder vraagt: ‘Waarom ga je niet naar
een elpee luisteren?’ Hij raakt geobsedeerd door de hoes, die zijn moeder hem
geeft. Vooral het woord ‘Satanic’ fascineert hem. Dit is het begin van zijn
ontdekkingstocht door de muziek. Tegenwoordig mogen kinderen zich niet meer
vervelen. Ze krijgen van mama meteen iPod met werk van K3 en kabouter Plop.
“Hoewel we met kerst de geboorte van het kind vieren – en noem me desnoods de
nieuwe koning Herodus – denk ik dat deze kinderen beter af waren geweest met
abortus.”
In andere
gollems is het verband met het gekozen nummer wat losser. Een gollem gaat over
de herfst. “De zomer is nog niet voorbij, of ik verkeer al in een
winterdepressie.” Hij baalt dat de mens geen winterslaap kent. Daarmee is hij
de meest onnozele soort onder de zoogdieren. Gerjon denkt weemoedig terug aan
de jaren tachtig, zijn favoriete decennium. “Het decennium van de dood.” Hij
staart uit het raam naar de graven in zijn achtertuin en vertelt over de online
ontdekking van de Scandinavische band ‘My Autumn Sons.’ Een gouden tip!
Alle zestig
gollems zijn goed. Zelfs als Gijsbers in de eerste zin aangeeft geen inspiratie
te hebben voor zijn 99ste gollem, blijf ik aandachtig lezen. Er
volgt een lange opsomming waarin Alpaca’s, huurcontracten, God, Vincent Gallo
en nog wat zaken voorbij komen. Schrijven lukt hem echt niet. “Ik geloof dat
het alfabet mij met opzet belet dat ik iets zinnigs schrijf.” Hij eindigt waar
hij begon, het getal 99: Jay-Z. – 99 problems”.
Omgang met
de medemens valt Gijsbers zwaar. Vooral in massa’s zijn mensen bedreigend en
dom. In het zwembad bijvoorbeeld, of tijdens de carnaval (Drs. P. – O, wat leuk) komen de laagste instincten
boven. Gijsbers wil er ver van blijven. Op de televisie ziet hij een uitzending
van de Passion. In foetushouding ligt hij op de bank, prevelend: “Vader, als
het mogelijk is, laat dan deze beker aan mij voorbijgaan.”
Fietsend op
straat wordt de langharige Gijsbers regelmatig voor Jezus (The Velvet
Underground) aangezien. Kinderen roepen hem na. Of men denkt dat zijn
verschijning iets met Marilyn Manson te maken heeft. Soms kan hij maar beter de
paljas uithangen, zoals in de snackbar waar hij de menigte in een zo kort
mogelijk tijdsbestek zoveel mogelijk nonsens op de spreekwoordelijk mouw spelt:
“de tijd gaat nu in.” Even later, na de nodige onzin, lijkt het een meisje lachen
om met hem op stap te gaan. “Mij niet, zei ik, maar wat wil je? Ik ben al
dertig jaar met mijzelf op stap. De eerste vijf jaar was het nog lachen,
gieren, brullen, maar daarna is de nieuwsgierigheid er wel af.”
In een van
de laatste gollems uit deze prachtbundel ligt Gijsbers in het ziekenhuis. Zijn
droom, een hele nacht met drie vrouwen op een kamer, is uitgekomen. Het gekreun
is niet van de lucht. Een van de dames wil het liefst dood en maakt een hoop
kabaal. Gerjon is niet te beroerd een kussen op haar hoofd te drukken. Onverklaarbare
levensdrang wint het echter van de verzwakte gollemnist. Hij heeft suiker en
moet herstellen voor het te laat is: Eels – Hospital Food.
Ik kan
doorgaan met citeren, maar beter is het deze gollems zelf te lezen. Je moet dan
wel het boek te pakken zien te krijgen. Dat valt niet mee. De muziekkeuze van
Gijsbers is goed en breed: Shellac, Kraftwerk, Meat Puppets, Bowie, Soulsavers,
John Cale, Culture Club, Kenji Minogue, enzovoorts. Hij weet elke gollem perfect
aan te laten sluiten bij een nummer. Een schande dat Gerjon Gijsbers geen
zendtijd heeft op de nationale radio. Gelukkig verschijnt dit najaar zijn
romandebuut.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten