Vorig jaar
overleed de underground-schrijver Vladimir Makanin. Hij werd geboren in een dorpje
in de Oeral in 1937 en groeide op onder het communisme. In 1965 publiceerde hij
zijn eerste novelle. ‘Underground of Een held van onze tijd’ uit 1998 is zijn
meest bekende boek. Het verhaal draait om de underground-schrijver Petrovitsj.
Hij woont in een troosteloos flatgebouw, waar hij op huizen past van bewoners
die er tijdelijk niet wonen. Eigenlijk is hij een dakloze.
Underground
is een bestaand woord in het Russisch. Het was de positie die Russische
schrijvers en andere kunstenaars innamen ten opzichte van de door het regime
erkende Sovjetschrijvers. De underground-schrijvers zijn veelal onbekend in het
Westen. Zij behoren niet tot de groep dissidenten waartoe Solzjenitsyn behoort.
Een uitzondering is Venedikt Jerofejev. Deze underground-schrijver werd
wereldberoemd werd met zijn boek ‘Moskou op sterk water’.
Het dikke
boek ‘Underground of Een held van onze tijd’ bestaat uit vijf delen waarin
Petrovitsj vanuit de underground een positie heeft binnen de flat. Door
enerzijds de maatschappelijke veranderingen die onder Gorbatsjov zijn ingezet
en anderzijds door zijn eigen ontsporingen – hij pleegt twee moorden - wordt
hij langzaam de flat uitgeknepen. Daarna gaat het steeds slechter met hem. Hij
belandt in hetzelfde gesticht als waar zijn broer zit opgesloten. Door toeval
weet hij te ontkomen aan permanente opsluiting of erger. Hij keert via wat
omwegen terug in de flat, waar hij getolereerd wordt.
Onder de
perestrojka veranderde het eigendomsrecht binnen de flat. De communale woningen
konden eigendom worden van de bewoners. Een huisoppasser was bij dit proces een
sta-in-de-weg. De flat staat natuurlijk symbool voor heel Rusland. In de oude
situatie had ieder zijn eigen plek, vaak een klein hoekje. Daarnaast waren er
gemeenschappelijke ruimtes en werd er veel gedeeld. Nu was het ieder voor zich.
Petrovitsj kiest ervoor ondergronds te blijven. Hij wil niet eens een eigen
huis. Hij heeft een
afkeer van schrijvers die bovengronds zijn gegaan.
‘Underground
of Een held van onze tijd’ staat bol van de verwijzingen naar andere Russische
schrijvers. Alleen de titel verwijst al naar Dostojevski (de ondergrondse man)
en Lermontov. Makanin begint zijn boek met een beroemd citaat van Lermontov.
“Een held…is een portret, maar niet van één mens: dit portret is samengesteld
uit de gebreken van onze hele generatie in hun volledige ontwikkeling.”
Daarnaast refereert hij regelmatig naar Poesjkin, Tsjechov en Platonov.
Opmerkelijk
is dat op de eerste pagina Heidegger wordt genoemd. Volgens Lidewijde Paris
gebeurt zoiets zelden zomaar. De verteller zit op zijn gemak ‘Sein und Zeit’ te
lezen als de deurbel gaat. Na lezing van Makanins boek besef je dat dit geen
toeval is. In dit werk van Heidegger staat een aantal begrippen centraal die naadloos aansluiten op de situatie waarin de hoofdpersoon verkeert, zoals tijdelijkheid
en geworpenheid. “De mens is geworpen in een bepaalde omgeving, maar is
zichzelf vooruit in het ontwerpen van zijn eigen leven.” En de authentieke mens
leeft zijn leven in het besef van een Sein-zum-Tode.
De wereld
waarin Petrovitsj leeft is een onzekere. Ook het normbesef is verdwenen. De
moord die Dostojevski zijn Raskolnikov laat plegen was een experiment. De moord
van Petrovitsj is dat ook. Het verschil is dat de laatste er geen berouw over
krijgt. Sterker nog, hij pleegt nog een moord. Hij bezwijkt nergens voor een
biecht, hoewel het hem misschien zou opluchten. Maar wie zit hierop te wachten?
Zelfs in het gekkenhuis krijgen zij hem niet tot een bekentenis, hoe verfijnd
de martelmethodes ook zijn.
Naast deze
morele en filosofische connotaties is ‘Underground of Een held van onze tijd’
gewoon een heel goed geschreven boek. De opbouw zit meesterlijk in elkaar. De
dialogen zijn krachtig en de vele bizarre situaties waarin Petrovitsj terecht
komt zijn uiterst humoristisch. De corrupte politie, de verschrikkingen in de
psychiatrische inrichting, de chaos en armoede en eigengereidheid van veel
bewoners van de flat zijn levensecht. Petrovitsj moet eens oppassen op een lege
eenpersoonsflat omdat de bewoner bang was dat bij afwezigheid de buren de muren
zouden doorbreken en de ruimte aan hun eigen flat zouden toevoegen.
Niet
onvermeld mag blijven dat er enorm veel gezopen wordt in het boek. Bewondering
dat Makanin elk bacchanaal weer bijzonder origineel weet te beschrijven. Aan een
groep drinkebroers laat Petrovitsj een flatwoning zien als plek om een
drankgelag te houden. “En nog een ding, het laatste: als er meiden komen, zorg
dat ze niet uit het raam worden gegooid, het is hier de tweede verdieping. Al
goed, Petrovitsj…. Zijn blik gleed echter kieskeurig over de ramen, zeg
Petrovitsj, dat flatje dat je hebt uitgezocht is uit de kunst, het behang aan
flarden en stoffig als de pest, maar die ramen zijn een misser! Daar hadden
tralies voor moeten zitten, want je kunt nooit weten.”
Je kunt volop citeren en anekdotes
navertellen uit dit boek. Er wordt flink gefilosofeerd in de flat, op zijn
Russisch en vaak doelloos, maar “een waardevolle gedachte heeft geen einde.” Een
vrouw die met een zeer zware kater schreeuwt om een ambulance. Petrovitsj laat haar
toch liever liggen; dat is in haar eigen belang. Een ouwe sjacheraar noemt hij
een levensrekker, maar vindt het jammer dat dat woord niet bestaat in het
Russisch.
Het moment dat Petrovitsj wordt
afgevoerd door ziekenbroeders bevindt hij zich in een zeer armoedige
daklozenflat. Tijdens zijn aanval heeft hij waarschijnlijk iets geroepen over
de moorden die hij heeft gepleegd. “De ziekenbroeders stelden mij echter
gerust. Wie de hele avond tientallen Vietnamezen door de kamer heeft gesmeten, die gooit er
soms rare dingen uit – niet ik schreeuwde en brulde: het was een volkomen
onbeschermde, naakte rand van mijn ‘ik’ die zo had geschreeuwd. Dat kan
iedereen overkomen.”
Het mensbeeld dat uit de verhalen
oprijst is niet bepaald positief. Petrovitsj verbaast zich over de zinloos
voorthollende massa’s. Hij blijft ondergronds. Zelf wordt hij regelmatig
toegesnauwd dat zijn leven niets waard is. De dokter in de kliniek waar hij vast
zit stelt een diagnose. “U dacht ons een raadsel op te geven? Nou, we lachen
ons telkens rot als we zien en horen hoe u krampachtig probeert uzelf te
maskeren! U bent helemaal geen patiënt. U bent niemand. Vanuit het gezichtspunt
van de psychiatrie bent u een vormeloze menselijke amoebepap, die ik nu en dan
ga schudden en binnenstebuiten keren (u hebt mij gedwongen).”
Mooi is ook hoe Petrovitsj zijn
vriendinnen beschrijft. Een ervan is monsterlijk groot en wit. Zij beweegt
nauwelijks. Hij krijgt last van een syndroom. “Ik betrapte mezelf op de wens om
haar heen te lopen (het museumsyndroom, volkomen misplaatst; alsof het een
standbeeld was).”
‘Underground
of Een held van onze tijd’ is een meesterlijk boek. Het is een krankzinnig
verhaal met eindeloos veel mooie verhalen. Het is ook een serieus boek. Het
laat zien hoe de Russische samenleving in de jaren negentig van de vorige eeuw
veranderde. “Alles is tegenwoordig anders: een prachtige, maar troebele tijd!”
1 opmerking:
Interessante boekbespreking over inderdaad een prachtige en troebele tijd. Kijk even of het nog te bestellen is, en dan heb ik de herfstvakantie een lekker boek voor op het nachtkastje.
Een reactie posten