‘De
afwezigen’ is de debuutroman van Lieke Kézér. Zij werd samen met Lize Spit en Judith
Eykelenboom genomineerd voor de ANV-debutantenprijs 2017. Kézér won de prijs. De hoofdpersoon in ‘De
afwezigen’ is Joshua James, een in zichzelf gekeerd kind, dat later een geniaal saxofonist wordt. Je weet niks
van hem. Hij uit zich nooit. Je leert hem slechts kennen door zijn
omgeving, die vooral bestaat uit nare, zielige en hopeloze mensen.
De roman
speelt voornamelijk in Amerika en is prachtig opgebouwd. De zeven hoofdstukken
spelen telkens in een bepaald jaar, het eerste in 1978. De dertienjarige Joshua
woont bij zijn buurman in huis. Zijn moeder is overleden en zijn vader is weer
eens spoorloos. De weduwnaar en jazzmusicus Frank probeert hem wat van de
wereld te laten zien en nader tot de zwijgzame
jongen te komen. Samen gaan zij naar New York. Het hoofdstuk eindigt met
een saxofoon die Frank voor hem koopt.
In de
volgende hoofdstukken, spelend in 1987, 1981, 1996, enzovoorts maak je kennis
met de mensen om Joshua heen. Het mooie is dat je in elk nieuw hoofdstuk even
weer een nieuwe wereld in wordt getrokken. Het duurt steeds een aantal pagina’s
voordat je de verbinding met de rest van het verhaal hebt gelegd. Sommige
hoofdstukken kun je prima lezen als losstaand verhaal.
In 1987 wordt
Joshua ontdekt door Dave Peligro, zijn latere manager. Indringend beschrijft Kézér
de relatie tussen Dave en zijn vrouw Lucy. Hij is een tweederangs manager, zij
een zangeres die maar niet door wil breken. Het verhaal speelt zich
voornamelijk af in nachtelijk New York. Zij hebben regelmatig ruzie en er wordt
continu gezopen. Zij proberen er alles aan te doen om van hun leven een succes te maken, tevergeefs.
Joshua komt zijdelings in het verhaal voorbij. Hij is ongrijpbaar,
verslaafd en leeft in een eigen wereld. En hij speelt prachtig saxofoon.
Joshua
lijkt een bijfiguur in het verhaal van Peligro. Mooi is dat Kézér veel juist niet
verteld. Je weet niet hoe Joshua terecht is gekomen in New York en waarom hij
verslaafd is. Op dezelfde wijze bouwt zij de volgende hoofdstukken op. Je leert
in 1981 de vader kennen, waar Joshua enige tijd in huis woont. Maar meer lees
je in dit jaar over de relatie tussen de vader en zijn vriendin Jessy. Joshua
is er wel, maar komt niet aan het woord.
De vrouwen
in het boek hebben allemaal iets buitengewoon treurigs. Ze zitten vast in een
leven, waarin zij ooit hoopte geluk te vinden. Nu kunnen zij er niet meer uit
wegkomen. In Joshua ziet Jessy een verwante ziel. Alleen heeft hij een kans te
ontsnappen. Zij wil hem redden. “Al jong had zij geleerd te leven zoals je
ademde – zonder erbij na te denken. Maar nu was Joshua er, een dolende ziel,
net als zij. Ze herkende in hem het onvermogen het leven naar de hand te
zetten, de onmogelijkheid te ontsnappen aan het verleden. Maar hij had iets wat
zij miste: een gave, een toegangsbewijs tot een mooie toekomst.”
Veel
vrouwen in het boek overkomt een intens verdriet en hebben moeite met rouwverwerking.
Dit geldt evenzeer voor Joshua. De omgeving ziet hen lijden en kan niet helpen.
De moeder van Joshua kon het leven niet aan zonder haar man. En de moeder van
Sarah, die plotseling haar man verliest, keert de wereld de rug toe. Haar
dochter moet voor zichzelf zorgen. Sarah ziet Joshua in 1984 op straat spelen.
Het is fantastisch. Zijn muziek geeft haar leven zin. Zij brengen een etmaal
met elkaar door. Ook in dit jaar blijft Joshua een abstracte figuur.
Het
onvermogen te ontsnappen aan een beknellend leven en een niet te troosten
verdriet zijn twee belangrijke thema’s van ‘De afwezigen’. Een derde thema is
de vader-zoon-relatie. De vader van Joshua is vaak afwezig. Hij duikt in een
aantal hoofdstukken / jaren op in zijn leven. Van liefde is nauwelijks sprake. Zijn
invloed op Joshua’s leven is des te groter.
Meer
personen keren terug in de verschillende jaren van het leven van Joshua. In
1996 kondigt Kézér op de eerste pagina de ontknoping van het hoofdstuk aan.
Toch was ik geschokt op de laatste pagina van dat hoofdstuk. Dat is knap. In het
laatste hoofdstuk (2015) is Joshua relatief veel aan het woord. Hij heeft zich
uit de muzikale wereld teruggetrokken en lijkt vrede te hebben met zijn
geïsoleerde bestaan. Als lezer weet je dat dit leven op een leugen gebaseerd is. De afwezigen in het hele boek hebben meer invloed op zijn
leven dan de mensen om hem heen. De afwezigen hadden beter helemaal weg kunnen
blijven.
Lieke Kézér heeft een prachtig debuut geschreven. De opbouw is zeer sterk, de thematiek daarbinnen is goed vormgegeven. De hoofdpersoon vormt een zwart gat in het hele verhaal. De titel zegt alles.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten