Op buitenlandse
vakanties stem ik boek en locatie altijd op elkaar af. Op de Isle of Wight las
ik ‘England, England’ van Julian Barnes; een goeie keus. ‘England, England’ uit
1998 is het humoristische verhaal van de magnaat Jack Pitman, die de Isle of
Wight opkoopt om er een pretpark, een replica van Engeland, van te maken. Het
verhaal is absurd, maar de gesprekken en situaties waarin de hoofdpersonen
terecht komen, doen nu realistischer aan dan in 1998.
Barnes
bouwt het boek prachtig op. Hij begint bij de jeugd van Martha. Zij werkt later
voor Jack Pitman. Aan het einde zien we Martha als een oude vrouw. Het grote
middendeel draait om de aanloop en uitvoering van het megalomane idee en om de
persoon Pitman.
De
ontsporingen en de consequenties voor het oude Engeland worden treffend
geanalyseerd. Daarnaast staat het boek vol met mooie en humorvolle beschouwingen
over de moderne mens, ons geheugen, geschiedenis en de toeristenindustrie.
De eerste
zinnen van het boek luiden: “What’s your first memory? Someone would ask. And
she would reply, I don’t remember.” Dit is geen grap; dit is wat Martha
geloofde.
Martha’s
vader liep van huis weg toen zij een jong meisje was: “damage is a normal part
of childhood.” Haar vader duikt op als zij 25 jaar is. Hij heeft haar niets te
zeggen. Het enige wat zij nog weet van de dag dat hij verdween, daar kan hij
zich niets meer van herinneren.
Jack Pitman
is een arrogante pragmaticus. Hij denkt de wereld wezenlijk te kunnen
veranderen. Ons geheugen, ons verleden is niet iets wat je objectief kunt
beschrijven. Het is zelfs helemaal niet waard om te onderzoeken. Het beeld dat
wij hebben van het verleden, daar draait het om. Dit beeld kunt je veranderen,
manipuleren, opnieuw uitvinden. Het origineel doet er niet toe.
Voordat hij
met pensioen gaat wil Pitman nog één groot project verwezenlijken. Hij laat
zijn mensen met ideeën komen. En hij neemt Martha aan. Tijdens het
sollicitatiegesprek zegt zij gelogen te hebben over haar leeftijd. Pitman
vraagt hoe waar de rest van haar verhaal is. “It’s as true as you want it to
be. If its suits, it’s true. If not. I’ll change it.” Martha wordt aangenomen.
Jack Pitman
is een ongrijpbare figuur. Hij heeft een grote bek en vindt zichzelf fantastisch.
Op zijn kantoor hangt een groot bord waar al zijn geweldige kwaliteiten op te
lezen zijn. Tegelijkertijd is hij een uitstekend zakenman en weet anderen door
bluf te overtroeven. Hij is een replica van Donald Trump, of omgekeerd.
Zijn
plannen zijn groots. Hij droomt ervan Engeland te veranderen, in de oude glorie
te herstellen: “So England comes to me, and what do I say to her? I say,
"Listen, baby, face facts. We're in the third millenium and your tits have
dropped. The solution is not a push-up bra."
Zijn idee
is om op één plek alle dingen die Engeland groot hebben gemaakt samen te
brengen en dit als attractie wereldwijd aan te bieden. De bezienswaardigheden
(zoals Stonehenge of Buckinham Palace) hoeven niet echt te zijn, kopieën zijn
ook prima. Mensen zien zelfs liever een replica. En op den duur keert het zich
vanzelf om: “the real thing becomes the replica.” De plek wordt de Isle of
Wight: “a location dying for makeover and upgrade.”
De
bedrijfshistoricus – hij moet voor elk absurd verhaal historische wortels
bedenken – heeft onderzoek gedaan naar wat wereldwijd wordt gezien als typisch
Brits. Hij presenteert een lijst met de vijftig meest genoemde onderwerpen,
bovenaan staat de Royal Familiy. Verder is de lijst gevuld met pubs,
cricket, Robin Hood, Shakespeare,
Manchester United, shoppen, enzovoorts.
Het plan
slaagt. Kranten, de regering, Manchester United, met geld en een goed verhaal
wordt alles overgebracht naar de Isle of Wight. Het eiland splitst zich af van
Engeland en wil lid worden van de EU. Het heet nu England, England.
Het eiland
is geliefd bij toeristen. Het is duur, maar goed georganiseerd. Alle attracties
kun je achter elkaar bekijken. “If you visit us, you don't need to see Old
England.” Het eiland wordt een Utopia. Er is geen misdaad, geen regering, geen
verkiezingen en iedereen heeft werk, vooral in de toeristenindustrie.
Barnes
vermengd deze ontwikkelingen met het persoonlijke verhaal van Martha en andere
medewerkers van Pitman. De grote baas is gevreesd en geliefd. Eens in de maand
bezoekt hij trouw zijn oude tante. Onderzoek van Martha wijst uit dat de tante
niet bestaat en Pitman bij deze bezoekjes zijn bijzondere seksuele voorkeuren
botviert. Aanleiding om hem te chanteren en de macht van het bedrijf over te
nemen.
Interessant
is dat in deze totalitaire staat waarin iedereen gelukkig is een persoonlijk
schandaal kennelijk reden is om te vrezen voor je macht. Later slaat Pitman
terug. De feiten kunnen hem dan niet meer raken. Wat zijn de feiten? Journalisten
zullen niet over het schandaal schrijven. De hele geschiedenis van Engeland en
van England, England is herschreven. Dit is dé geschiedenis geworden.
Het wordt
bizar wanneer acteurs zich over-identificeren met hun rol. Zij worden Robin
Hood of andere historische figuren. Barnes weet dit zeer humoristisch, maar ook
vol dreiging te beschrijven.
Aan het
einde van dit prachtige boek, waarvan ik hierboven slechts de grove lijnen heb
geschetst, het is veel rijker, laat Barnes een beeld zien van het oude England.
Het land valt uit elkaar en keert terug naar een primitieve staat, zoals
in de Middeleeuwen. England, England is nu het enige echte Engeland geworden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten