Ester Naomi
Perquin kende ik alleen van haar prachtige gedichten. Het bewijs dat haar werk
gewaardeerd wordt, is dat haar boeken nooit tweedehands worden aangeboden. ‘Binnenkort
in dit theater’ is haar eerste verhalenbundel. De korte verhalen - elk
anderhalve pagina – schreef zij voor De Groene Amsterdammer. Ik las ze voor het
eerst en vond ze goed.
Perquin
schrijft schijnbaar over haar dagelijkse leven: de supermarkt, een etentje, een
optreden. Meestal ontmoet zij iemand of vindt er een kleine gebeurtenis plaats.
Veel columnisten hanteren hetzelfde recept, er komt een grappige wending, een
onverwachte draai of de columnist besluit met een wijsgerige gedachte.
Perquin
slaagt erin om het net anders te doen. De ontmoeting of gebeurtenis verheft zij
tot een verhaal. Het blijft persoonlijk, maar ik zie de verteller vooral als
personage. Sommige verhalen kun je zelf uitvergroten tot een roman. De
alledaagsheid wordt doorbroken en zij laat dan een heel mensenleven zien.
Dat kan soms
serieus zijn, soms zelfs pijnlijk. Een van de beste verhalen vind ik ‘Meisjes’.
De eerste zin luidt: “Toen ik klein was had ik een vriendinnetje met
slaapproblemen.” Jaren later komt de vertelster haar weer tegen. Zij raken in
gesprek en de oude vriendin vraagt of zij haar vader nog kent. “Dat was dus
mijn slaapprobleem.”
Andere
verhalen zijn juist grappig of stemmen blijmoedig. De vertelster heeft een gat
voor haar voordeur. Er komen mannen om het gat te dichten. Op de vraag of
hiermee het probleem is opgelost antwoord de ploegleider: “We moeten
afwachten”. Het gat keert met regelmaat
terug en de mannen komen dan langs. De ploegleider mijmert “Vroeg of
laat houdt het op.”
Gat is een
klein verhaal. Perquin weet het luchtig te omschrijven. Toch blijft het hangen.
In deze categorie hoort ook het verhaal van haar bezoek aan een bank om geld te
storten. De jonge stugge vrouw kan haar niet helpen: “Wij zijn een kasloos
kantoor.”
Mooi zijn
zulke korte zinnen waar Perquin een verhaal omheen bouwt. Een boze vrouw in
trein zegt tegen haar: “De wereld verandert maar de mannen niet. Ze scheren
zich alleen gladder.”
In elk
verhaal schets zij een wereld op zichzelf. Je moet de verhalen niet te snel
achter elkaar lezen. Een paar op een dag is voldoende. Bijkomend voordeel is
dat je langer over de bundel kunt doen.
Pas tegen
het einde van het boek sloeg ik de inhoudsopgave open en zag dat de verhalen in
alfabetische volgorde staan. Vreemd dat je zoiets tijdens het lezen niet merkt.
Ik kan mij ook niet herinneren het eerder in een verhalenbundel gezien te
hebben.
‘Binnenkort
in dit theater’ is een prachtige en evenwichtige bundel die kan wedijveren met
Perquins poëzie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten