Na het
lezen van Turis wilde ik meteen het debuut van Özcan Akyol lezen. ‘Eus’ is een
schelmenroman. Akyol beschrijft zijn jeugd en de jaren erna, waarin hij
ontspoort. Hij groeit op in de Koekstad (Deventer) tussen de Batsen, zoals de
Turken in het hele boek consequent worden genoemd. Akyol
vertelt zij levensverhaal strikt chronologisch. In de eerste hoofdstukken is
hij kind, speelt op straat met andere Turkse kinderen. Zij halen samen
kattenkwaad uit. Toch is hij anders dan andere kinderen. Zijn kwaadaardige en
drankzuchtige vader Turis drukt een enorm stempel op zijn jeugd en op het hele
gezin. Eus heeft twee oudere broers.
Zij kijken
geen Turkse televisie, want Turis vindt dit geldverspilling. En de kinderen
worden niet als moslims opgevoed. De volgzame moeder is niet in staat er iets
aan te veranderen. Op school schaamt Eus zich voor zijn ouders. Hij doet net of
hij meedoet met de ramadan.
De
jeugd-hoofdstukken vind ik het beste deel van dit debuut. Hij had er wat mij
betreft wel een heel boek aan mogen wijden. Schitterend is de passage waarin de
hele familie naar Turkije vliegt voor vakantie: de overvolle koffers, de stank,
Eus die misselijk wordt in het vliegtuig en Turis die hem afblaft.
Turis heeft
een televisie meegenomen naar Turkije. Uiteraard wordt deze aan de grens in
beslag genomen. Er moeten invoerrechten over worden betaald. Turis wordt gek,
weigert te betalen. Het hele gezin wacht tot diep in de nacht bij een
opslagloods. Uiteindelijk geeft Turis zich gewonnen. Hij betaalt zich blauw en
de televisie gaat diezelfde zomer nog kapot. Volgens Turis is het de schuld van
teletekst.
Op school
raakt Eus in de ban van meisjes. Hij is verliefd op Lieke en probeert de
aandacht te trekken door haar uit te schelden en te laten struikelen. Eén keer
spoot hij een bus strontspray leeg op haar kleding. Dan schrijft hij een
liefdesbrief. Hij is ontzet als hij een koekje van eigen deeg krijgt. Na het
succesvol afronden van de Mavo schrijft Eus zich in voor een Mbo-opleiding. Hij
ziet de school amper van binnen maar vangt toch jarenlang studiefinanciering.
Hij gaat werken in een restaurant waar zijn broer ook werkt, in de keuken.
Vanaf dat
moment staat zijn leven in het teken van de drank, de meisjes en later de
bizznizz. Als vanzelf rolt hij erin. Hij heeft gen enkel doel in zijn leven.
Hij is uit huis gezet door zijn vader, wil graag een meisje, maar blijft zijn
vriendinnen nooit trouw. Hij is gewoon een eigenwijze en nogal asociale eikel.
En al zij vriendjes zijn vervelende bluffertjes. Akyol
schrijft goed en beeldend over dit milieu. Het taalgebruik is soms grof. “Voor
de kringloop stond Meltem een peukkie te roken. Ze zag er sip en slecht uit,
als een crackhoer wier klandizie tegenviel. Toen ze me in het vizier kreeg,
fleurde ze een beetje op.”
Het gaat
met Eus van kwaad tot erger. Hij belandt in de zware criminaliteit. Maar alle
verhalen achter elkaar over zuipen, meisjes, ruzies, vecht- en scheldpartijen
gaan op den duur een beetje vervelen. Het is een uitstekend debuut, maar Turis vind ik een beter boek, meer uitgebalanceerd en met meer drama. Eus eindigt in de gevangenis. Hij beseft dat
hij zwaar in de stront zit. Na dagen van eenzame opsluiting en verveling komt
er een Surinaamse cipier langs die vraagt of hij wat wil lezen uit de
bibliotheek. Hier eindigt de roman.
Özcan Akyol
vertelde later dat hij hier is begonnen te lezen en dat dit hem heeft
veranderd. Deze episode uit zijn leven lijkt mij een uitstekend onderwerp voor
zijn derde boek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten