Afgelopen
vrijdag, 19 februari, overleed Frans Vogel. Hij is 80 jaar oud geworden. Ter
gelegenheid van zijn verjaardag verscheen vorig jaar het boek ‘Ken zó in
Boijmans’. Het is samengesteld door Hansje de Reuver, Erik Brus en Pieter Kers
en het staat vol bijdragen van mensen die hem persoonlijk hebben gekend (in
volgorde van eerste kennismaking): Jan Oudenaarden, Anna Vingerhoets, Hans
Sleutelaar, Frank van Dijl en vele anderen. En het belangrijkste, er staat veel
werk van Frans Vogel zelf in.
In 1935
werd Geert Fransiscus de Vogel geboren in Groningen, op de stoep van een
ziekenhuis. Zijn vader was lid van de NSB, de reden dat zijn moeder bij hem
wegging. Geert groeide op in een kindertehuis en verhuisde op zijn veertiende
naar Rotterdam. Vanaf dat moment noemde hij zich Frans Vogel: “Ik wist toen al
dat het korter moest.” Hij is hier altijd blijven wonen.
Frans Vogel
was schrijver in de breedste zin van het woord: dichter, journalist,
verhalenverteller, collagemaker. Beeldtaal en spreektaal liepen in zijn werk door
elkaar. Zijn kunst was rechtstreeks afkomstig van de straat, van wat er in
de stad gebeurde. Hij combineerde vaak losse elementen en gaf hier bizarre
nieuwe betekenissen aan. Normaal was het nooit.
Mooi is
zijn serie ‘Before & After’. Hij toont twee beelden, bijvoorbeeld een vers
pakkie shag naast een opgebruikt pakkie of een schone, nieuwe knijper naast een
versleten knijper. Schitterend is het beeld van een Duitse helm naast een
zelfde helm met een gat erin.
Frans Vogel
was altijd rap van tong en maakte er een sport van om op goed getimede en het
liefst ongelegen momenten iets te roepen in een zaal, bijvoorbeeld tijdens
Poetry. Een Chinese dichteres droeg voor. De zaal zat doodstil te luisteren,
totdat Frans Vogel zijn mond open deed: “Harder!”
In de kroeg
zocht iemand eens ruzie en waarschuwde hem dat hij iets scherps in zijn zak
had. Frans Vogel reageerde: “Pas jij maar op, ik heb iets scherps in mijn
hoofd.” Uniek is ook het voorgestelde kunstwerk aan de onderkant van de Lage
Erfbrug. De wachtenden zouden bij een openstaande brug dan de tekst “Tom Waits
& U2” te zien krijgen. Hij noemde het zelf een mystieke tekst.
Hij bedacht
meer van dit soort oneliners met dubbele bodems, zoals ‘Even the bedtimes are
good’ voor een fotoserie van kunstenaars in bed. Of de mooie dichtregel op een
vuilniswagen: “Jong begeerd, oud afgedaan.” Hij maakte geen onderscheid tussen
een goeie slogan en mooie poëzie.
Er staan ook
veel markante foto’s in ‘Ken zó in Boijmans’. Als jongeman zag Frans Vogel er
goed uit. Hij is zelfs fotomodel geweest. Verder bevat het boek straatbeelden, geënsceneerde
opstellingen en foto’s uit de kroeg. Wat was dat toch, dat mannen in de vorige
eeuw hun jas aanhielden aan de toog? Werd er niet gestookt in die tijd? Of
stond men klaar om te vluchten?
‘Ken zó in
Boijmans’ is een bijzonder boek: unieke foto’s, bijzonder dichtwerk en
persoonlijke verhalen. Het is een prachtige ode aan een bijzondere
Rotterdammer. Maar wees er snel bij, want slechts hier en daar zijn er nog
exemplaren van het boek te koop. Daarna wordt het een collectors item, zoals
zoveel werk van Frans Vogel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten