A. F. Th.
Van der Heijden is op zijn best als hij de ruimte neemt met breed uitgesponnen verhalen,
zoals in de cyclus ‘De tandeloze tijd’ of in het recente ‘Kwaadschiks’. Het
draait in zijn romans vaak om een drama waarbij niemand precies de waarheid achter
kent. Hij speelt met nepnieuws en misinterpretaties. Het onderwerp in zijn
nieuwste roman ‘Mooi doodliggen’ past daarom uitstekend bij hem: de ramp met de
MH17 en de gefingeerde dood van een Russisch journalist.
Van der
Heijden speelt een boeiend spel met deze gebeurtenissen uit de werkelijkheid.
Het neergestorte vliegtuig heet in zijn boek MX17. Grigori Moerasjko is
onderzoeksjournalist in Rusland. Hij is veelvuldig in botsing gekomen met het
regime, waar president Tsaar aan het hoofd staat. Daarom woont hij in Oekraïne.
Hier laat de geheime dienst van dat land hem weten dat er een aanslag op hem wordt
voorbereid. De dienst wil de daders in de val laten lopen door een
schijnaanslag op te zetten. Grigori deelt deze kennis niet met zijn vrouw
Yulia, de liefde van zijn leven. Yulia is kapot van de dood van haar man.
Wanneer zij niet veel later haar man ziet ‘opstaan uit de dood’, nota bene bij
de persconferentie over de dodelijke aanslag, is zij totaal verbijsterd.
Hun relatie
is ten einde en andere journalisten keren zich af van hem. Hij is een paria
geworden: “ik, de ontmaskeraar van Russische leugens inzake MX17, had zojuist
samengespannen met de geheime dienst die zo’n ontmaskering juist tegenwerkte. Ik
zat in het kamp van de vijand van de Waarheid. In een aanval van claustrofobie
had ik mijn eigen ruiten ingegooid."
Met dit
uitgangspunt kan Van der Heijden zich volledig uitleven in zaken als nepnieuws,
dubbele moraal, afluisterpraktijken en spionage. Hij kiest ervoor de roman
grotendeels op te hangen aan het liefdesverhaal van Grigori en Yulia. Het is
een mooi verhaal over een verbroken belofte van eerlijkheid en over leven in
extra tijd. Van der Heijden verwijst naar Griekse tragedies en Shakespeareaanse
drama’s. Hij bewandelt daarnaast vele
zijpaden, zoals dat van Grigori’s vader, die in een strafkamp zit. Als
tegenpool fungeert de Nederlandse journalist Natan Haandrikman. In de proloog
en de epiloog is hij aan het woord. Dit extra perspectief geeft meer diepgang
aan het verhaal.
Toch vind
ik de uitwerking te weinig van wat ik gewend ben van de Van der Heijden uit
zijn dikke boeken. Het verhaal is mij iets te gepolijst en te eendimensionaal.
Juist de dubbelzinnigheden in zijn verhalen spreken mij aan. Het startpunt
biedt hem volop mogelijkheden, waar hij te weinig gebruik van maakt. Dat neemt
niet weg dat het boek zeer spannende passages kent, zoals Grigori’s opduiken
bij de persconferentie en zijn aanwezigheid, later in het boek, bij het Haagse
strafhof. En ik begrijp dat ‘Mooi doodliggen’ een begin is van een nieuwe cyclus.
Het kan dus allemaal nog goed komen. We moeten dit boek maar als een voorafje
beschouwen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten