Maxim
Hartman is een bekende Nederlander. In zijn televisieprogramma’s voor echte
mannen strijdt hij tegen de onderdrukking van de man: erg lollig. Voor deze
zelfde onderdrukte mannen heeft hij nu ‘De nationale vrouwenspotgids’
geschreven.
Zesenzeventig
vrouwentypen komen voorbij. De Huppelkut, The Girl Next Door, De Raveteef en De
Tijger In Bed zijn bekende types. Hij voegt daar Het Bitterkoekje, De Quinoakut,
De Klaarover, De Soa Constrictor en vele andere vrouwentypes aan toe.
Voorin het
boekje staan ze op een rijtje zodat je kunt aankruisen welke je hebt gespot,
met datum en vindplaats. In het voorwoord schrijft Hartman dat mannen mild
moeten zijn voor vrouwen. “Het allerlaatste wat dit boekje wil is vrouwen nog
onzekerder maken dan ze al zijn.”
Het eerste
type is De Lotusbloem. Zij komt op hipsterfestivals en verzamelt
festivalbandjes om haar polsen, die op den duur naar natte hond gaan ruiken. Ze
werkt zelden, leeft liever van de wind. Je loopt ermee voor lul, maar de seks
is oké.
Na elke
typering geeft Hartman een eindoordeel. De frituurpan, volkse vrouw zonder
klasse, koekt snel aan. Positief: “wordt niet snel oud”. Eindoordeel: “Het is
net als met roken, je weet dat het slecht voor je is.”
Het
eindoordeel van ‘Het Poppetje luidt: “Zolang ze je geen papa noemt, is het best
een tijdje uit te houden." Over Het Kibbelvrouwtje is hij minder positief.
Eindoordeel: “Zo snel mogelijk dumpen en een nieuwe telefoonnummer nemen.”
Sommige
soorten zijn aan het verdwijnen, zoals Het Zonnekanon, dag en nacht bezig om
haar wit-zijn te ontkennen. Zij heeft een frituurhoofd. “Draagt hoogglans
lipgloss, alsof iemand zojuist over haar mond is klaargekomen.” De moeder van
Marco Borsato wordt gezien als een rolmodel.
Minder
zeldzaam is De Instabiele Trol en zijn varianten zoals De Hysterica, De Psycho
of De Tikkende Tijdbom. “Dit vrouwmens heeft een zeer dwingende persoonlijkheid
maar kan nauwelijks met dagelijkse problemen omgaan.” Het gaat altijd mis, dus
bewaar scherpe voorwerpen achter slot en grendel.
Deze vrouwenspotgids
is behoorlijk grappig, ook door zijn grofheid, en de tekeningen van Afke
Besseling zijn mooi, maar als je het boekje achter elkaar uitleest wordt het
een beetje flauw, doseren dus. En na lezing besef je dat Maxim Hartman gewoon
bang is voor vrouwen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten