woensdag 15 januari 2014

Bertus Meijer – Met open vensters


Naar aanleiding van een leuk contact met de kleinzoon van Bertus Meijer heb ik deze bundel van de vergeten Rotterdamse schrijver uit de kast gehaald. Bertus Meijer was arbeider, communist en schrijver. ‘Met open vensters’ is een uitgave van de werkgroep van Arbeidersliteratuur Rotterdam (WAR) en bevat twee verhalen.

In het eerste verhaal is Herman een bediende in een kledingzaak. Hij wil hogerop, vooral omdat zijn vriendinnetje dat graag ziet. Zij wil alleen trouwen als Herman genoeg geld in het laatje brengt. Meijer schets de verhoudingen op het werk met veel dialogen. Er verschijnt een nieuwe kracht, de brutale oud-zeeman Tonie. Hij durft alles te zeggen tegen de bazen. Herman bewondert hem. Uiteindelijk moet Tonie weg. Herman krijgt promotie, maar hij kiest voor het vrije leven. Natuurlijk verlaat zijn meisje hem.

Het is een aardig verhaaltje met soms wat simpel taalgebruik, maar ook wel weer grappig, een citaat: ”Juffrouw Brenders, een gevulde seks-uitwasemende vrijgezellin van middelbare leeftijd, die zelf een beetje uit de toon viel om haar nogal vrij omgang met het mannelijk personeel, vond zeker niet gauw iets gek.”

De arbeider Lou Vlasblom is de hoofdpersoon in het tweede verhaal. Lou Vlasblom heeft echt bestaan. Hij maakte in 1933 een legendarische sprong vanaf de Hef. Meijer beschrijft nauwgezet de aanloop en de sprong zelf. Lou slaagde! Toen hij op de wal stond werd hij door de politie ingerekend. Maar hij was een held en werd gelauwerd in het Tuschinsky theater. 

Hij kreeg ook navolging: “Een dag vlak daarop, waagt de twintigjarige werkloze J.H. Tabbernee, in wiens zak men later een afgescheurd plaatsbewijs terugvindt, de zelfde sprong…slaat te pletter en verdwijnt in de diepte van de Koningshaven.”

2 opmerkingen:

Omega zei

Bertus Meijer was een vriend van een oud-oom van me. Hij zat in een schrijversgroep samen met o.a. Joop Waasdorp en Jef Last. Ik had boeken van hem. Helaas door emigratie kon ik die niet meenemen. O.a. had ik Celine.Over Katendrecht. Bertus was bevriend met een rechercheur en die nam hem mee naar de Chinezen daar, toen dat nog een afgesloten gemeenschap was. Zijn verhalen over de Hefbrug stonden in een andere bundel van hem en zijn meen ik ook geciteerd destijds door Jules Deelder. Jammer dat Bertus eigenlijk te weinig bekendheid genoot in Rotterdam. En er zou volgens mij meer van hem gepubliceerd moeten worden, ook omdat het vaak gaat om een Rotterdam dat maar zo kort heeft bestaan , de periode 1920-1940.

Alek Dabrowski zei

Dank voor uw reactie. De kleinzoon van Bertus Meijer heeft mij eerder eens benaderd. Hij heet ook Bertus Meijer en vertelde mij het een en ander over zijn grootvader. Ik werk in de bibliotheek in Rotterdam. Vorig jaar hebben wij de zalen vernoemd naar Rotterdamse schrijvers. Op de zesde verdieping is een zaaltje genoemd naar Bertus Meijer.