Vorig jaar
won Rob van Essen de J.M.A. Biesheuvelprijs voor deze verhalenbundel. De jury
prees hem “voor zijn rijke register aan personages en vertellingen: van
realistisch tot absurd, van hilarisch tot diep ontroerend en zo nu en dan dit
alles tegelijkertijd.’ Juryrapporten staan altijd vol lof, maar deze
gevarieerdheid is iets wat mij bij lezing ook opviel.
Een
constante in deze prachtige bundel is het perspectief van de eenling, dat Van
Essen hanteert. Bijna alle verhalen zijn geschreven door de ogen van iemand die
er eigenlijk niet bij hoort, een buitenstaander. Maar hij is wel degelijk
onderdeel van het verhaal. De lezer krijgt soms niets mee over de achtergrond
van de hoofdpersoon. Voor een goed kort verhaal is dit niet nodig.
In het
verhaal ‘Dit is wat ik beloof’ is de hoofdpersoon een student die een ongeluk
krijgt. Vier studentes ontfermen zich over hem en begeleiden hem naar het
ziekenhuis. Later krijgt hij een voor een bezoek van hen in het café waar hij
werkt. Hij gaat met drie meisjes naar bed, maar verlangt vooral naar nummer
vier. Hij vermoedt een weddenschap.
In het
café, waar de hele dag door spelletjes worden gespeeld, hoort hij er slechts
ten dele bij. Hij hoeft niet de precieze achtergronden en bedoelingen van een
spel te kennen: “zodra ik genoeg
spelregels kende om mee te kunnen spelen was ik tevreden.” Deze uitspraak is
symbolisch voor de houding van de hoofdpersoon in dit verhaal. Jaren later
treft hij een van de meisjes weer. Hij biecht zijn liefde voor het vierde
meisje op, waarop zij vraagt waarom hij geen actie ondernam richting haar. “Jij
wist toch waar wij roeiden.”
De jongen
in het verhaal ‘Koude steen’ is evenzeer een buitenstaander. Hij werkt voor de
politie en ziet zijn collega’s handelen alsof zij in een film spelen. Hetzelfde
gedrag vertonen de criminelen. Wanneer hij met de dood wordt bedreigd beseft
hij dat de wereld reëler is dan hij dacht. De manier om zich te redden is
afwijkend gedrag vertonen. “Ze hadden geen idee wat er gebeurde, deze film
kenden zij niet.”
Hilarisch
en tragisch, en van een andere toon is het verhaal ‘De mensen die alles lieten
bezorgen’. Het gaat over een Engels echtpaar dat een weekje naast het huis van
de verteller komt wonen. Zij zijn zo dik dat de weg naar buiten al te veel voor
hen is.
Veel
verhalen van Van Essen kennen bizarre momenten: God die tot leven komt of een
zeer toevallige, onverklaarbare ontmoeting. In een van de mooiste verhalen,
‘Het huis aan de Amstel’ is het bizarre element consequent doorgevoerd. Een
eenzame student, die wij kennen uit andere verhalen, wordt meegenomen door een
jongeman in een vreemde cultus rond synchroonfietsen en spinnenwebben. Het
verhaal voert naar een eiland in
Zuid-Korea, waar de oude traditie vandaan komt en volgt de ontgoocheling.
Wat Van
Essen mooi doet is dat hij het raadselachtige soms in stand laat. In het
titelverhaal Hier wonen ook mensen speelt de vader van de ik-figuur een
belangrijke rol. De moeder is onlangs gestorven en samen met een oom reizen zij
gedrieën naar Portugal voor een vakantie. Hier wordt de vader overal met de nek
aangekeken. Hij blijkt een dubbelganger te hebben. Een aantal raadselachtige
gebeurtenissen volgen.
Jaren later
stuit de ik-figuur op een iemand die hem kan helpen te ontrafelen wat er
precies is gebeurd in Portugal. Maar net voordat de lezer de ontknoping
verwacht neemt het verhaal een andere wending. Het papier met telefoonnummer
van de enige persoon die hem meer zou kunnen vertellen over de gebeurtenissen
wordt opgevreten door een boze man. Wij zullen nooit weten wat er precies is
gebeurd in Portugal.
Er staan
geen zwakke verhalen in de bundel Hier wonen ook mensen. Het perspectief van
de wat teruggetrokken eenling keert vaak terug, maar verveelt zeker niet. De
variatie in thema’s en stijlen is afwisselend en het boek staat vol verrassende
gebeurtenissen. Een aanrader voor liefhebbers van korte verhalen of voor hen
die dit willen worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten