zondag 20 december 2020

70’s. Het levensgevoel van de jaren zeventig in advertenties


“In december 1979 leek iedereen dolblij dat het decennium – eindelijk - voorbij was.” Dit schrijven J Roelof Bouwman & Minke de Vogel in dit mooi uitgegeven plaatjesboek over de jaren zeventig. Zij focussen zich op de advertenties uit dat decennium. In 1979 werd erop teruggekeken als het ik-tijdperk. Uit de advertenties komt een ander beeld naar voren: veel beelden stralen juist gezamenlijkheid, avontuur en samen plezier maken uit. Ook knusheid is, naast de felle kleuren, nooit ver weg. 

 

De auteurs besluiten hun inleiding met de constatering dat de jaren zeventig helemaal terug zijn. Het was een belangrijk tijdperk voor mode, muziek, design en jongerencultuur. In dit boek belichten zij de jaren aan de hand van talloze thema’s: huisinrichting, televisie, vakanties, roken, frisdrank, auto’s, tampons en meer. Ieder hoofdstukje staat daarna vol met prachtige en herkenbare advertenties. In de jaren zeventig was televisiereclame niet zo groot en internet bestond uiteraard nog niet. Adverteren gebeurde vooral in de vele tijdschriften die ongekende oplagecijfers kenden in die jaren. Panorama, Story, Viva, Veronica, Muziek Express, het zijn slechts een paar titels van bladen met honderdduizenden lezers. 


Bovenal is dit boek een feest van herkenning, met name voor mensen zoals ik die de jaren zeventig bewust hebben meegemaakt. Alles is kleurrijk, dat is het eerste wat opvalt. Vrouwen staan veelal zelfbewust op de foto en er is veel bloot te zien. Maar vrouwen zijn in de regel dienstbaar aan de man op de foto. Reclames richtten zich heel duidelijk op een doelgroep: jongeren, mannen of vrouwen. De jongens- en meisjeswereld, gezien vanuit het speelgoed dat aangeprezen werd, waren totaal gescheiden werelden.

 

De schrijvers benadrukken verder dat er vaak werd ingespeeld op een natuurlijke levenswijze: eenvoudig, zonder opsmuk en geen nep. In contrast hiermee zie je juist veel advertenties voor nieuwe elektronische producten die beschikbaar kwamen voor brede lagen in de bevolking, zoals auto’s, wasmachines en stereo-installaties. Van sommige merken was ik blij dat ik ze zo goed als vergeten was: Saroma-puddinkjes, Skol-bier en Belinda-sigaretten. Overigens zijn de nog bestaande tabaksmerken niet opgenomen in het boek. Dat is verboden.

 

Het meest herkenbaar zijn de slogans uit die tijd. Iedereen die toen opgroeide kent ze. Ik besluit met een selectie:


Giroblauw past bij jou

Mascotte 3x beter

De beste drinkers drinken het

Fa, de wilde frisheid van limoenen

En dan is er koffie..

Schat staat de Bokma koud?

Miele, er is geen betere

Geen opmerkingen: