Nederlandstalige
hiphop is waanzinnig populair. Bekende clips worden online tientallen miljoenen
keren bekeken. hiphop is niet alleen muziek, het is ook (straat)taal. Het is de
taal van een groot aantal jongeren. Om die reden heeft een aantal bibliotheken
besloten een programma voor jongeren en hiphop te maken, met een eigen
Hiphop-collectie, activiteiten rond muziek en tekst. Bibliotheken in Rotterdam,
Dordrecht, Haarlemmermeer en Spijkenisse doen mee.
‘Hiphop in
Nederland’ bevat tien interviews met tien bekende rappers uit Nederland, zoals
Ronnie Flex, Ali B, Sticks en Fresku. Rajko Disseldorp is journalist. Hij liep
tijdens zijn studie stage bij Het Parool en volgde zijn passie. Hij sprak met
rappers en schreef er een paar stukken over die waardering oogstten. Hij kreeg
een contract, hield zich twee jaar met het onderwerp bezig en besloot er een
boek van te maken.
Disseldorp
is liefhebber van hiphop. Hij ziet rappers als kunstenaars en de muziek als een
manier om te ontsnappen aan het leven dat ze niet wilden. Hiphop wint het voor
hem van de literatuur. “Er is geen schrijver die zo direct weet te schrijven
als een rapper kan rappen.”
Hiphop
heeft het leven voor Hef veranderd. Op de vraag wat hiphop voor hem heeft
betekend zegt hij eerst: “Hiphop is eigenlijk gewoon muziek waar je iets aan
hebt.” Later voegt hij er meer aan toe en concludeert hij dat hiphop alles is.
Een anekdote laat misschien beter de kern zien van wat hiphop is. Op zijn buik
heeft Hef heel groot ‘kutleven’ laten tatoeëren. Tegen zijn moeder zei hij ooit
dat hij geen kutleven wilde, geen kantoorbaan. “Zijn moeder zei: Dat kun je op
je buik schrijven. En dat deed hij toen.”
In de
interviews gaat het vaak over de achtergrond van de rappers. De meesten komen
uit een milieu met gebroken gezinnen, spanningen en onzekerheden over de
toekomst. Rapper Boef heeft een crimineel verleden. Hij benoemt het niet
precies maar heeft het steeds over ‘dingen’. De rappers hebben zich door de
hiphop onttrokken aan dit milieu. Zij hebben zich ontworsteld aan een
uitzichtloos straatleven. Maar zij willen dit leven niet helemaal loslaten. Het
is een belangrijk onderwerp in hun teksten. Het leidt tot een dubbelleven. Ook
erkenning speelt zich af in twee werelden: “de hiphopgame en wat daarbuiten
gebeurt.”
Ali B. is binnen de hiphopgame de
hardste werker. Hij is altijd met van alles tegelijk bezig en zet zich 100% in.
Over wat een goede rapper is zegt hij iets interessants. Een rapper moet het
publiek een stapje voor zijn. “Niet drie stappen voor want dan ben je gewoon
raar.” Het is duidelijk ook een goed commercieel uitgangspunt. Drie stappen
voor verkoopt gewoon niet.
Typhoon schreef al teksten op zeer
jonge leeftijd. Hij moest zich uiten. Hij hield van poëzie en kwam erachter dat
je poëzie en hiphop kunt samenvoegen. ”Dat is de geboorte van mijn schrijfstijl
geweest.” Fresku verging het op een vergelijkbare manier. Met tekenen en
schrijven zocht hij een uitweg uit een wereld die hij niet begreep. Zijn vader
woonde op Curaçao, zijn moeder in Nederland. In de periode dat hij bij zijn
vader woonde, was zijn broertje bij zijn moeder. Als puber kreeg hij een bril.
“Die bril veranderde letterlijk zijn visie op de wereld. Daarvoor zag ik alleen
dichtbij alles goed.”
Grappig is dat de meeste rappers
hele gewone behoeften hebben. Zij zoeken rust in hun hoofd. En de meesten
willen een mooi huis, een grote auto, een leuk gezin en erkenning. Het is
weinig rock ’n roll, burgerlijk zelfs. Verder is opmerkelijk dat de
geïnterviewden niet altijd in staat zijn hun gevoelens onder woorden te
brengen. In hun teksten willen zij heel persoonlijk zijn en vertellen wat zij
hebben meegemaakt. Een tekst moet eerlijk zijn. Tegelijkertijd zijn ze vaak
heel vaag over de aard van hun problemen. Er zijn dingen. Zelden lees je wat er
precies aan de hand is. Er komt geen verhaal met een kop en een staart. Typhoon
en Fresku zijn de uitzonderingen. Het is te danken aan Disseldorp dat de ook de
andere interviews inhoudelijk sterk zijn geworden. Hij is persoonlijk, maar
geeft de rappers de ruimte. Hij dringt zich niet op en krijgt zo meer los. Hij
schrijft uitstekend en maakt van een interview een mooi verhaal. Met deze
bundel heb je daarmee een uitstekend beeld van de hiphop in Nederland.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten