Rusland in
oorlog is een uiterst actueel boek. In chronologisch volgorde bespreekt Peter d’Hamecourt wat er vanaf september 2013
is veranderd in de Russische samenleving. Oorzaak van alle verandering is
Poetin. Sinds een jaar is de grote leider bezig met een propagandaoorlog om
Rusland weer als wereldmacht op de kaart te zetten.
Peter
d’Hamecourt is al 25 jaar verslaggever in Rusland en heeft meerdere boeken over
het land geschreven. Vanaf september 2013 ziet hij een duidelijke omslag. Er is
een propagandabombardement losgebarsten, waarin vaak de logica geheel
ontbreekt.
Het herstellen
van Ruslands macht is onderdeel van de Euraziatische droom. Rusland heeft een unieke
geschiedenis en speelt een unieke rol in de wereld. Alle gebieden die ooit tot
Rusland hebben behoord zouden terug moeten in het moederland.
Verder
doorgedacht zou Rusland het Westen, dat volledig in moreel verval geraakt is,
moeten redden, bevrijden. Poetin ziet het Westen als het grote gevaar. In de
media wordt dit vijandbeeld voortdurend benadrukt. Amerika en Europa zouden aan
de grenzen staan en het moreel superieure Rusland willen infiltreren en te
gronde willen richten.
Deze
obsessie van Poetin wordt sterk gevoed door allerlei halve en hele criminele,
avonturiers en rechts-radicalen die hij om zich heen heeft verzameld. Peter
d’Hamecourt laat zien dat de leugen helemaal terug sinds de Sovjet tijd.
De media van Poetin raken in de loop
van 2013 steeds meer verhit. Begrippen krijgen nieuwe betekenissen,
gebeurtenissen worden op een paranoïde wijze geduid, zodat het altijd past in
de nieuwe Russische filosofie. Tegenspraak wordt minder en minder geduld. In de
dagelijkse praatprogramma wordt niet meer gepraat, maar geschreeuwd.
Als de opstand in Kiev ontspoort, dan
ligt de verklaring voor de hand. Het Westen zit erachter. Kiev is de bron van
de Russische staat, waar nu op geaasd wordt. De demonstranten zijn fascisten. En
Rusland maakt zich enorm druk om de democratie in Oekraïne.
In eigen land is dit minder een punt,
zou je denken. Maar Rusland heeft in Poetins ogen juist een unieke - en
uiteraard de beste - vorm van democratie: het individu moet zich schikken in
het groepsbelang.
Dezelfde begripsverwarring speelt bij
de namen van politieke partijen in Rusland. De communistische partij is niet
communistisch en Zjirinovski leidt nota bene een liberaal-democratische partij!
Peter d’Hamecourt beschrijft de ontwikkeling
in Rusland per maand. Hij blikt terug in de geschiedenis en geeft duiding bij de actualiteit,
bijvoorbeeld over het ‘probleem’ van 25 miljoen Russen buiten de grenzen. Dit
zijn Russisch sprekenden mensen die zich in veel gevallen helemaal geen Rus
voelen.
Rusland deelt in diverse gebieden
paspoorten uit aan deze mensen om een argument te hebben hen in de toekomst te
bevrijden en de groot-Russische droom te doen uitkomen. Hij concludeert dan ook
dat Russen veelal in het verleden leven en verre van toekomstgericht zijn.
Het is soms verbijsterend wat je leest:
over de motorclub Night Wolves die door Poetin is ingezet op de Krim, over de 1
mei parade die terug is, over de dag van de persvrijheid, waarop de meest
volgzame journalisten worden geëerd, over de
beelden van andere oorlogen die opgenomen worden in het nieuws als
actuele feiten, over het internet dat beheerst wordt door de CIA, over absurde
wetten die aangenomen worden om de taal te zuiveren van westerse woorden, over
het unieke bloed dat Russen hebben en wat bij een bloedtransfusie niet vermengd
mag worden met bloed van homo’s, etc. etc. etc.
Poetin
is de weg kwijt, stelt d’Hamecourt.
Er is een cultuur
van wederzijds wantrouwen ontstaan. Oppositie is er nauwelijks meer. Er zijn wel verkiezingen, maar
het credo van Stalin geldt ook onder Poetin: ‘het is niet belangrijk wie er stemt, maar wie de
stemmen telt’.
Tegenstrijdigheden
zijn ook interessant. In een televisieprogramma wordt opgeroepen om naar
Oekraïne te gaan om de onderdrukte Russische bevolking te bevrijden. Later
worden de Amerikanen en de fascisten uitgescholden omdat zij durven te beweren
dat er Russen actief zijn in het Oosten van Oekraïne.
Het laatste hoofdstuk ‘Juli 2014’
draait uiteraard om het neerhalen van de MH17. Het Kremlin is even in verwarring,
Poetin is woest. Maar al snel verschijnen de theorieën op televisie. Een van de
meest bizarre is dat er oude lijken in het vliegtuig zaten. Al snel wordt er
naar het Westen gewezen. Het was wederom een poging van de fascisten om het
prachtige Rusland zwart te maken. Poetin slaagt er niet in menselijk te reageren.
Zijn voornaamste verklaring over de ramp is: ‘het is oorlog’. Logisch dat er dan dit soort
dingen kunnen gebeuren.
In de
epiloog probeert d’Hamecourt een verklaring te geven voor de gebeurtenissen in
Rusland het afgelopen jaar. Het noemt het woord ‘avos’, dat zoiets als ‘misschien’
betekent. De Rus is tot roekeloosheid bereid, want misschien pakt het toch goed
uit.
Waar het
heengaat met Rusland valt niet te voorspellen. Er zit geen logica in het gedrag
van Russen, maar telkens trappen zij weer in de illusie van de propaganda.
Poetin kan
nog jaren blijven zitten. Hij voert een oorlog tegen de wereld, maar vooral
tegen zichzelf en tegen de Russen.
Een punt is
wel dat hij de middenklasse koest moet weten te houden. Dit zal niet meevallen.
Zij willen het huidige consumptieniveau handhaven. Economische sancties kunnen
dit dwarsbomen, volgens d’Hamecourt.
Rusland in
oorlog geeft een verbluffend en beangstigend beeld van het huidige Rusland. Ik
ga ervan uit dat Peter d’Hamecourt zijn verhalen gecheckt heeft. Maar stel dat
hij wat overdrijft, dan zouden we ons zeer zeker zorgen mogen maken over
Rusland.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten