Twee dagen
na het uitlezen van Het wikkelhart weet ik nog niet goed wat ik van het boek
vind. Of beter gezegd, wat ik vind van de hoofdpersoon Dominic, afgekort Dom. Het verhaal wordt verteld
vanuit zijn gezichtspunt. Of hij hiermee de werkelijkheid weergeeft weet je
niet. Als lezer ben je voortdurend in onzekerheid over de betrouwbaarheid van
wat hij meemaakt. Dit brengt een onrust teweeg en maakt hem meteen hoogst
interessant.
Maar hoe
het verhaal te verklaren? Mocht je daar behoefte aan hebben. Eerst een
oppervlakkige samenvatting. Dom en Nick zijn studievrienden. Dom is van nature
schrijver, Nick is een populaire jongen. Zij gaan op vakantie naar Frankrijk.
Op zoek naar amusement komen zij terecht op een afgelegen boerderij, waar zij
een merkwaardige ontmoeting hebben met een jong meisje. Omdat Het wikkelhart ook een spannend boek is wil ik verder zo weinig mogelijk over de plot
vertellen.
Het verhaal
verspringt naar twintig jaar later. Nick Tuin is inmiddels een beroemde
schrijver. Dom heeft wel getracht schrijver te worden, maar tot zijn frustratie
heeft hij na zijn studietijd niets meer op papier gekregen. Zijn jaloezie en zelfhaat nemen schrikbarende vormen aan wanneer Nick een roman
lanceert waarin de gebeurtenis tijdens hun vakantie in Frankrijk het
uitgangspunt is.
Op dat
moment zat ik als lezer al geheel in het hoofd van Dom. Het irritante daarvan
is dat hij telkens iets doet waarvan je denkt: ‘doe dat nu niet’. Hij neemt
keer op keer de verkeerde beslissing, maar het lijkt ook alsof hij door
hogerhand wordt geleid. Bovendien is het verschil tussen zijn fantasie, zijn
vervormde waarneming en wat er ‘echt gebeurt’ diffuus. De titel van de roman
die Nick heeft geschreven heet Het wikkelhart. Dit maakt het verhaal complexer, in de zin dat bepaalde gebeurtenissen die Dom meemaakt, ook gebeurd kunnen
zijn in deze roman.
Zoals ik
het nu voorstel lijkt Het wikkelhart een zwaar boek. Dat is het niet. Het
leest als een trein. Het verhaal heeft halverwege iets weg van een thriller.
Alleen geeft het boek geen uitsluitsel. Aan het eind van het verhaal is niet
duidelijk wie wat gedaan heeft en wat er werkelijk gebeurd is. Dit maakt het verhaal boeiend, maar het frustreert de lezer ook.
Heel mooi
is hoe Koeleman het gegeven van de onbetrouwbare verteller volledig doorvoert.
Sommige dingen die Dom weet of denkt te weten vertelt hij als waarheid. Maar
hij twijfelt evenzeer aan wat hij zelf meemaakt. Hij controleert dan of hij het
werkelijk goed gezien heeft. Andere zaken begrijp je pas later omdat Dom dit
als vanzelfsprekend veronderstelt en het niet nodig vindt de lezer iets uit te
leggen.
Zijn
twijfel wordt in de loop van het boek steeds sterker en gaat gelijk op aan zijn
toenemende betrekkingswanen en paranoïde gedachten. Hij denkt steeds vaker dat
Nick gebeurtenissen voor hem in scene heeft gezet en hem wil testen. Aan de
reacties van de vrouw van Dom en van Nick begrijp je dat Dom ver heen is. Hij
zelf ziet dit niet zo helder.
Door het
verhaal heen strooit Koeleman met allerlei beschouwingen: over het
schrijverschap, over fictie en werkelijkheid en over de vrije wil en het
noodlot. “Zijn boek
was fictie. Wat hij ook verder maar aan theorieën had gebrouwen, dat was waar
het op neerkwam. Zodra het woordje ‘roman’ op het omslag stond, zou de
werkelijkheid achter het boek niet meer relevant moeten zijn. Maar dat gebeurde
niet, integendeel: het was juist de werkelijkheid die werd benadrukt, groter
gemaakt dan het boek zelf, alsof het verzinsel alleen dan waardevol was als het
bewijsbaar echt was.”
De
gelaagdheid van een boek in een boek en daarbij de fantasie van Dom geven alle
aanleiding tot dit soort gedachten. Zij versterken het verhaal. Wat ik jammer vind is dat het hele boek in de verleden tijd is geschreven. Sommige
passages, zoals het citaat hierboven, winnen aan kracht als zij in de
tegenwoordige tijd zouden staan. Vooral bij de minutieus beschreven
ontmoetingen zou dit aan directheid winnen. Bovendien vinden er prachtige
bizarre wendingen plaats, waar ook de hoofdpersoon door verrast wordt. De
verleden tijd past hier niet zo bij.
De
samenhang die Dom veronderstelt in wat hem overkomt brengt Koeleman subtiel
over op de lezer. Dom praat bijvoorbeeld aan het begin van het boek met een zwerver die hem
een verhaal vertelt over de tijd dat hij als arts in de jungle werkte. Een
schakelaar in een gewonde vrouw vormt de ontknoping in dit vreemde verhaal. Met
de schakelaar werd het licht, of de maan, aan en uit gezet. Later keert een
schakelaar op allerlei manieren terug en wordt het een cruciaal element in de
wanen van Dom.
Over die
samenhangen zegt Dom: “Iedere dag is geordend. Alles hangt met alles samen. Wat
wij toeval noemen is alleen maar het resultaat van een soort onzichtbaar
kansspel. Er zijn zoveel mogelijkheden dat dit of dat gebeurt. Realiteit is de
uitkomst van dat constante kop of munt gooien.” Hij vervolgt zijn gedachtegang
ermee dat er weinig onverwachte dingen op een dag gebeuren en dat wij
afwijkingen van de norm in ons levensbeeld inpassen. Dit is precies wat Dom
zelf doet. Hij vraagt zich wel af wie de dag ordent. Is het niet andersom: “is
het de dag die jou ordent?”
Zo voelt
Dom zich steeds meer een toeschouwer van zijn eigen leven. Of is het van zijn
eigen roman, die hij zelf nooit geschreven heeft? Dit soort onzekerheden maakt
‘Het wikkelhart’ een uitstekend boek om over door te praten, bijvoorbeeld in
een boekenclub. Waar ligt het onderscheid tussen zijn wanen en de werkelijkheid.
En welke werkelijkheid, van deze roman of van de roman in de roman? Je kunt
zelfs Dom zien als een afsplitsing van Nick, zijn tweede ik. Of is Nick de
werkelijke Dom en is de toeschouwer die dit verhaal meemaakt zijn oude ik.
Het
wikkelhart is Koelemans tweede roman. Qua stijl en thematiek is het boek vergelijkbaar
met zijn eerste roman De huisvriend. Maar Het wikkelhart zit complexer in
elkaar en heeft naast de vreemde elementen ook een paar lugubere scènes. Al met
al heeft Bertram Koeleman weer een uitstekend boek geschreven, waar hij
hopelijk het grote publiek mee weet te bereiken. Dat het karakter van Dom
dagen nadat je het boek hebt gelezen aan je blijft knagen is een teken van
groot schrijftalent.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten