Vanwege
haar optreden bij Woordnacht op 14 april, waar ik haar mag interviewen, heb ik het poëziedebuut van Marieke Lucas
Rijneveld opnieuw gelezen, nu van kaft tot kaft. Vanzelf lees je ‘Kalfvlies’
met ‘De avond is ongemak’ in gedachten. Dezelfde thema’s zie je in beide boeken
terug.
Het gedicht
‘Waterbestendig’ begint met: “Toen ik negen was hield ik de hele dag mijn jas
aan met mijn mond vastgeplakt aan / de binnenkant van mijn kraag, tegen
vriendinnetjes zei ik dat de verwarming van mijn / bestaan kapot was gegaan,
dat mijn huis zo dun en doorzichtig was geworden als plastic “
De jas keert
vaker terug in haar gedichten. In het gedicht ‘De doden’ verbindt zij de jas
met ouder worden, een lagere stem krijgen, het wegslikken van de adamsappel en
een hele reeks beelden rond dood, zelfmoord en appels. De tekst is te compact
om er een citaat uit te halen.
‘Kalfsvlies’
zit nog meer vol poëtische beelden dan ‘De avond is ongemak’. Bovendien drukt Rijneveld
zich uit in lange, slingerende zinnen.
Het is daarom lastig om een stukje eruit te lichten zonder een gedicht tekort
te doen.
Het thema
geslotenheid en dingen binnen houden, dat ik haar roman zo plastisch werd
uitgebeeld, zie je mooi terug: “…na je twaalfde jaar keer je naar binnen, krijg
je een dikkere huid, / komt er nog maar weinig zonlicht in je lichaam //
Zelfs
woorden komen niet zomaar naar buiten: “en we zouden vrienden kunnen worden als
ik geleerd had om / verstaanbaar te praten: het leek me altijd veiliger om
woorden in / te slikken…” Maar zij vervolgt met: “… zodat er op een dag iets
uit zou komen wat op zichzelf / kon staan…”
Voor dit naar buiten brengen gebruikt zij harde woorden als “de
baarmoeder uit duwen”.
In ‘De
avond is ongemak’ speelt de keukentafel een belangrijke rol. Hier heerst altijd
spanning, maar ligt ook de herinnering aan momenten van geluk. Moeder stopte
hier met eten en vader ging hier op in zijn geloof. Gesproken werd er steeds
minder. En het eten dat er werd genuttigd verliet het lichaam van Jas niet
meer.
In het
gedicht ‘Dorst’ zijn papa’s ogen bloeddoorlopen: …en wat hij ziet is te wazig
om zijn eigen vlees te onderscheiden, zijn / kaken zijn eeuwig aangespannen…”
En moeder: ”…vastgekleefd aan de keukentafel...”
Voor mensen
die ‘De avond is ongemak’ hebben gelezen vormt ‘Kalfsvlies’ een poëtische aanvulling
en verdieping in de wereld van Marieke Lucas Rijneveld. Ik raad hen ten zeerste
aan deze bundel te lezen. Tot slot citeer ik toch maar een tekst uit de bundel,
uit ‘Oudjaar Kanaleneiland’.
Buiten
loopt een hond met een vuurpijl in zijn bek, we willen het beest redden
maar ook
weten hoe een ontplofte hond eruitziet en hoezeer het ons
zou raken
of we het als reden kunnen gebruiken om te huilen, dan kunnen
we zeggen
dat het vaker voorkomt dat mensen om honden treuren terwijl het
eigenlijk een projectie is van angst voor ons eigen einde.
eigenlijk een projectie is van angst voor ons eigen einde.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten