zondag 16 augustus 2015

A.L. Snijders – Brandnetels en verkeersborden


Nog even en ik heb alle bundels met zkv’s van A.L. Snijders gelezen, ruim voor het begin van de campagne Nederland Leest in november, waarin het korte verhaal centraal staat.


In deze bundel met verhalen uit 2010 en 2011 gaat het net zo toe als in zijn andere bundels: persoonlijke ontmoetingen, gedachten op basis van een enkel woord of een  mooie zin en veel citaten van schrijvers. De taal staat voorop in zijn werk.

A.L. Snijders schrijft regelmatig over publieke optredens. Hij heeft geen bezwaar tegen een reis van uren voor een radio-optreden van enkele minuten. En tegen interviews zegt hij zelden nee.

Hij werd eenmaal geïnterviewd door het optimistische, zingevende blad Happinez. Het thema van het gesprek was geloof, hoop en liefde. Om in de stijl van de schrijver te blijven citeer ik hier een stuk uit het interview.

“Waarop hoopt u?
Het leven is zinloos en daar ben ik blij om. Ik ben zeikerig gelukkig omdát er geen hemel en geen God bestaan, maar wel (wijst om zich heen) dit hier. En dat is zo veel, daar kun je een leven lang van genieten zonder dat je hoeft te hopen op nóg meer. Dat betekent overigens niet dat ik niet ontroerd kan raken wanneer ik idealistische mensen bezig zie of hoor. Zoals bijvoorbeeld op dat plein in Cairo. Ik geloof er geen bal van dat het daar allemaal goed zal komen, maar ik vind het wel fantastisch dat het gebeurt. Terwijl ik dus echt helemaal niets op heb met idealisme, met hoop als agendapunt, omdat ik altijd de worm zie die er in zit.”

Het lelijke ‘zoals bijvoorbeeld’ komt uit de pen van de redacteur. A.L. Snijders zal zoiets niet opschrijven. Het interview werd geweigerd vanwege zijn ironie. “Een goede reden. Beter dan belediging, ongeduld, afgunst, jaloezie.

Geen opmerkingen: