‘De
consequenties’ is een romandebuut en net als ‘Birk’ van Jaap Robben en ‘We
zullen niet te pletter slaan’ van Nina Polak genomineerd voor de
ANV-debutantenprijs 2015.
Niña Weijers
is geen onbekende in de literaire wereld. Zij won in 2010 de schrijfwedstrijd
Write Now! Zij heeft verhalen en essays geschreven en is redacteur bij De Gids.
De roman
zit kunstig in elkaar. De hoofdpersoon heet Minnie. Zij is een internationaal succesvol
kunstenares. Haar persoon en leven zijn integraal onderdeel van haar
grensverleggende kunstwerken.
Minnie
heeft een afstandelijke relatie met haar moeder; zij weet niet wie haar vader
is. In de roman wordt eerst teruggeblikt op haar studietijd en haar eerste
successen. Nu staat zij op het punt een artistiek experiment aan te gaan met
een fotograaf, haar ex-minnaar.
In de
tweede helft van het boek komt haar kindertijd aan bod. Zij was te vroeg
geboren en vertoonde als baby afwijkend gedrag: zij huilde niet. Als kind was
zij vroegwijs. Haar toekomst zag zij als een blanco vel papier voor zich, zij
wilde helemaal niets worden.
Een
bijzondere therapeut heeft haar genezen, maar een zekere gekte zit nog in haar. Als lezer
leer je Minnie langzaam beter kennen. Als de therapeut uit haar jeugd
terugkeert in haar leven, leert Minnie zichzelf ook beter kennen.
Op het
verhaal en de opbouw van de ‘De consequenties’ is weinig aan te merken. Toch
kon het boek mij maar matig boeien. Naar het einde toe kwam ik pas in het verhaal. Ik zal proberen de vinger te leggen
op de dingen die mij tegenstonden in deze roman.
Ten eerste
is de hoofdpersoon een uiterst verwaand en irritant wezen. Dit hoeft geen
bezwaar te zijn, toch vond ik het ergerlijk: het hoogdravende taalgebruik, de interessante
types uit het kunstenaarsmilieu, haar aanstellerige maniertjes en de zweverig,
haast bovennatuurlijke verschijnselen. Je kunt eerst nog denken dat het een
parodie is, maar humor en relativering ontbreken geheel in het boek.
Het
strooien met namen van bekende en minder bekende kunstenaars en schrijvers is
ook nergens voor nodig. Soms koppelt Weijers hier halve essays over kunst aan
vast, die soms weer wel interessant zijn.
Waar ik altijd slecht tegen kan is dat een hoofdpersoon in een boek zo zelfverzekerd is over haar beslissingen en gevoelens. Minnie is zich nadrukkelijk bewust van dingen om haar heen en herleidt uit een gebeurtenis hoe haar toekomst eruit ziet. Een voorbeeld: nadat haar minnaar haar een jurkje cadeau doet weet zij dat de relatie over is. Een roman hoeft niet op de werkelijkheid gebaseerd te zijn, maar dit stoort mij wel. Ik denk dat mensen niet zo rationeel in elkaar zitten en ook niet altijd precies weten waar en wanneer zij iets beslissen.
Tot slot vind ik Minnie een beetje flauwe naam voor iemand die nogal klein is uitgevallen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten