Eerder las
ik van Ali Smith ‘Authumn’. Winter uit 2017 is de daarop volgende roman in de
vierdelige cyclus. Ik las het boek in vertaling. Het verhaal speelt evenals
‘Herfst’ in de nabije toekomst en is caleidoscopisch te noemen. Er zijn vier
hoofdpersonages: de twee zussen Iris en Sofia, Art de zoon van Sophia en ‘zijn
vriendin’ Lux, die hij inhuurt om bij zijn moeder Kerst te vieren.
Sofia woont
afgelegen in een zeer ruim huis. Art is volgzaam naar zijn moeder toe. Zij
wenst zijn vriendin te zien, dus zorgt hij voor een vriendin. Al gauw blijkt dat Lux alle conventies aan haar laars
lapt en zijn moeder dingen vraagt die hij nooit zou durven te vragen. Zij
besluit zelfs de zus uit te nodigen voor de Kerst. De twee zussen hebben elkaar
al tijden niet gesproken. Het zijn twee uitersten van elkaar. Sofie is een
conservatieve kakmadam die veel geld heeft verdiend in de handel. Iris is
rebels. Zij liep jong van huis weg en sloot zich aan bij een groep fanatieke
anti-kernwapen-demonstranten.
Het spel
waarbij Art op zoek gaat naar zijn achtergronden – wie was zijn vader? - en de zussen
elkaar verbaal in de haren vliegen is de kern van het verhaal van Smith. Lux
fungeert als buitenstaander. Zij heeft van sommige dingen, politiek en
maatschappelijke gebeurtenissen bijvoorbeeld, geen flauw idee. Van andere zaken
beschikt zij over veel kennis, bijvoorbeeld over het werk van Shakespeare. Art
is blogger en produceert allerlei nepnieuws, zoals waarnemingen van bijzonder
vogels. Zijn leven is namaak; het lukt hem niet om te veranderen.
Wat Smith
in ‘Herfst’ deed, doet zij opnieuw in dit boek. Zij propt het vol met allerlei
thema’s en bewandelt talloze zijpaden. De jeugd van beide zussen wordt
beschreven. De vader vocht in de Tweede Wereldoorlog en hield daar een
levenslange hekel over aan alles wat Duits was. Elvis komt vaak voorbij en over
de Mona Lisa schrijft Smith dat mensen vroeger naar het schilderij keken, maar tegenwoordig
de rug toekeren om een selfie te maken. Het verhaal gaat ook over schuld,
onafhankelijkheid, verstoorde communicatie, postmodernisme en moderne techniek.
Smith voert
elementen op uit de huidige geïndividualiseerde maatschappij met een ver
doorgevoerde automatisering en trekt dit door naar de toekomst. Mensenkassa’s
in de supermarkt zijn een uitzondering, cash geld opnemen is nauwelijks
mogelijk en er staan mooie bespiegelingen in over de wegwerpmaatschappij. “We
bezitten dingen niet, zei ze. Kijk hoe ze allemaal naar ons terugkijken. We
denken dat ze van ons zijn, maar we kunnen ze kopen, hebben, weggooien wanneer
we er klaar mee zijn. Ze weten zonder iets te hoeven weten dat we zelf de
wegwerpdingen zijn.”
Sommige
elementen zijn bizar, zoals het grote bijna lege huis van Sofia, of
geheimzinnig, zoals een inbreker die werkt voor de geheime dienst en Sofia ooit
een aanbod heeft gedaan. Vreemd is het verhaal aan het begin van het boek.
Smith beschrijft vanuit Sofia dat er gestaag een hoofd als een ballon boven
haar eigen hoofd groeit. Het hoofd blijft Sofia achtervolgen. Later kun je dit
element makkelijk inpassen in de puzzel die de roman is.
Dat is een beetje mijn bezwaar tegen dit boek. Het zit vol met verwijzingen naar literatuur en naar vermeend gevaarlijke ontwikkelingen in de huidige maatschappij. Trump komt bijvoorbeeld vaak voorbij, zonder dat hij genoemd wordt. Je kunt in het boek alles met alles verbinden, maar de vraag is of dat het verhaal ten goede komt. Het levert bij mij in ieder geval geen emotionele betrokkenheid op met een van de personages. De roman ‘De goede zoon’ van Rob van Essen, waar 'Winter' mij soms aan deed denken, vond ik stukken beter.
Dat is een beetje mijn bezwaar tegen dit boek. Het zit vol met verwijzingen naar literatuur en naar vermeend gevaarlijke ontwikkelingen in de huidige maatschappij. Trump komt bijvoorbeeld vaak voorbij, zonder dat hij genoemd wordt. Je kunt in het boek alles met alles verbinden, maar de vraag is of dat het verhaal ten goede komt. Het levert bij mij in ieder geval geen emotionele betrokkenheid op met een van de personages. De roman ‘De goede zoon’ van Rob van Essen, waar 'Winter' mij soms aan deed denken, vond ik stukken beter.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten