De geur
van miljoenen is het vierde boek van Merijn de Boer. Eerder publiceerde hij
twee romans en een verhalenbundel. Dit nieuwe werk is een bundel met twaalf
verhalen. Ik ben een liefhebber van zijn werk. In een vloeiende stijl laat hij
de menselijke ranzigheid van alle kanten zien. Hij weet zijn personages in
schaamtevolle posities te manoeuvreren en hij zet de lezer regelmatig op het
verkeerde been.
In De
nacht, De Boers romandebuut, spelen vier akelige mensen de hoofdrol. Zij keren
terug in twee verhalen in deze bundel. In ‘De Jaguar’ zit de hoofdpersoon met
zijn patserige schoonvader Milan Mosselbank op een terras. Milan heeft een
grote muil, drinkt teveel en maakt voortdurend seksistische opmerkingen. Hij
merkt nog eens op hoe heerlijk hij gevreeën heeft met Lidia, de ex van zijn
schoonzoon. Later schuift de vrouw van Milan aan en wordt de drankorgie
voortgezet. Zij voegen zich bij een
gezelschap rallyrijders. Dit verhaal heeft als toevoeging bij de titel ‘Naar
een verhaal van Gogol’. Milan schept op over zijn jaguar. Het gezelschap wil
die auto weleens zien, net als in ‘De calèche’ van Gogol, maar dan anders.
De Boer
verwijst meer naar grote schrijvers. Eén verhaal gaat specifiek over het lezen
van Vestdijk. Een man zoekt iemand om samen alle romans van Vestdijk te lezen.
Er komen heel wat gekken over de vloer. Dit verhaal is net als ‘De Jaguar’
vooral komisch. Het tweede verhaal waarin schoonvader Milan een hoofdrol speelt
‘Darren’ gaat de humor voorbij. Dan is De Boer op zijn best. Het gedrag van
Milan, die samen met zijn schoonzoon een imkercursus volgt, is stuitend. Over
de inhoud zeg ik niks, maar wat hier opvalt is dat de schoonzoon niet ingrijpt.
Hij blijft toeschouwer. Dit gegeven gebruikt De Boer vaker. In eerste instantie
zet hij een personage neer dat aan alle kanten fout is, later blijkt de
passieve verteller zelf niet helemaal in orde. Om het leesplezier niet te
bederven zal ik geen titels van verhalen noemen. Het verrassingseffect is een
belangrijk onderdeel van het lezen.
Naast deze
mooie sympathieverschuivingen zitten er meer terugkerende elementen in de
verhalen, zoals verdrongen homoseksuele gevoelens bij de hoofdpersoon, moeite
hebben met volwassen worden en confrontaties met vrienden uit het verleden. Dit
laatste element verwoordt De Boer mooi in het verhaal ‘Het cassettebandje’. “Afspreken
met Jerry betekende ontdekken hoe hij was geworden en door de ogen van de ander
zien hoe hij zelf was geworden.” In dit verhaal denkt bankier Ype Middelkoop ’s
nacht in New York terug aan zijn jeugdvriend Jerry. Jerry was anders. Hij
luisterde naar klassieke muziek, speelde piano, las filosofie en literatuur,
maar had geen vrienden. Dit terwijl hij zo op zoek was naar erkenning. Niemand
schatte hem op waarde.
In een
interview vertelde De Boer dat dit personages is gebaseerd op Thierry Baudet.
Op de middelbare school was hij met hem bevriend. Het is zoals De Boer het
noemt “een rustig portret van die vriendschap”. Jerry omschrijft hij als volgt.
“Hij had het in de negentiende eeuw, of in de Weimarrepubliek, waarschijnlijk
uitstekend gedaan, maar aan het einde van de twintigste eeuw in Haarlem was hij
een misfit.” Ype raakte bevriend met
Jerry. Zij trokken zich weinig aan van hun klasgenoten en gingen hun eigen weg:
samen luisterden zij naar muziek en filosofeerden zij. Zij schreven elkaar
dagelijks brieven. De moeder van Ype vond Jerry een engerd. Zij was niet de
enige.
De
vriendschap tussen Ype en Jerry hield geen stand. Na het afronden van de
middelbare school zagen zij elkaar niet meer. Ype ging economie studeren en
stortte zich in het corpsleven, zoals meer personages in het werk van De Boer.
Jerry bleef zichzelf: lezen, studeren, musea bezoeken, pianospelen. De breuk
had volgens Ype niks te maken met het cassettebandje; hij had gewoon genoeg van
Jerry. Maar nu hij door nachtelijk New York wandelt vraagt hij zich af of hij
wel gelukkig is. Heeft hij de juiste keuzes gemaakt in zijn leven. “Geen
liefde. Geen vriendschappen van betekenis. Geen verdieping. Wel rijk. Wel een
carrière. Wel aanzien. Wel een huis in Brooklyn Heights.”
De twaalf
verhalen in De geur van miljoenen vormen een hechte eenheid. Zij zijn
humoristische en vaak tragisch. Je krijgt af en toe medelijden met zijn
personages, maar dan weet hij een toch al pijnlijke situatie nog even iets
ranzigs te geven en weg is je medelijden of sympathie. Merijn de Boer doet dat heel
knap. Lees deze bundel!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten