Woensdag 7
juni vond de presentatie plaats van dit boek van Feico Houweling. Hij is
historicus en een groot verteller, wat weer bleek bij deze presentatie. ‘Steden van
Erasmus. De opmerkelijke rol van Rotterdam en Gouda in de Nederlandse Opstand’ is
een geschiedkundig werk. Het boek draait om een bijzondere gebeurtenis in 1549
toen kroonprins Philip Rotterdam bezocht en daar werd verwelkomd door een beeld
van Erasmus. Maar dit boek is ook een pamflet, een aanklacht. Houweling probeert
een aantal mythes over de Nederlandse Opstand te doorbreken.
Het houten
Erasmusbeeld sprak de kroonprins toe. Erin zat waarschijnlijk een student. Een
arm zou zelfs beweegbaar zijn. Veel historici zien deze ontvangst als een
blunder, een domheid. De streng Katholieke kroonprins maakte een tournee om
zijn toekomstige bezit te aanschouwen. De kritiek van Erasmus op de kerk was
algemeen bekend, net zo bekend als dat er in Rotterdam een tolerante sfeer
heerste. De duiding van het incident is dat het een stommiteit was van de
Rotterdammers. Philip liet het over zich heen komen en nam de vergissing niet
hoog op.
Houweling
ziet dit anders. “In vrijwel alle literatuur van na 1618 is deze stad
(Rotterdam) voortdurend de schlemiel.” Als voorbeeld citeert hij uit de
Geuzenliederen, waarin Rotterdam ronduit wordt beledigd. Dit negatieve beeld
van Rotterdam is ontstaan door de komst van het calvinisme. In de jaren tachtig
van de zestiende eeuw bracht het schrikbewind van de hertog van Parma een
stroom van calvinistische migranten op gang. Totaal vluchtten er 150.000 calvinisten
vanuit de Zuidelijke Nederlanden naar de Hollandse steden.
Amsterdam
telde aan het begin van de zeventiende eeuw 105.000 inwoners, een derde van hen
was geïmmigreerd uit het Zuiden. De meesten waren calvinistisch. Naar Rotterdam
kwamen veel minder vluchtelingen. Hier woonden veel remonstranten en er bleef
een vrijzinnig erasmiaans klimaat bestaan. De gebeurtenis uit 1549 was geen
domme actie, zoals de Calvinistische geschiedschrijving wil doen geloven, maar
een bewust protest.
Deze
stellingname verdient onderbouwing. Dat is wat Houweling in het boek geeft. Hij
laat aan de hand van geschriften en cijfers zien dat er in de zestiende eeuw,
voor de komst van de calvinisten naar de noordelijke Nederland, een tolerante
sfeer heerste. Er zijn hier bijvoorbeeld weinig ketters ter dood veroordeeld.
Bovendien was het werk van Erasmus redelijk bekend en bestond er een sterke
remonstrantse gemeente in Rotterdam.
Dat het
calvinisme in Vlaanderen als eerste voet aan de grond kreeg is niet algemeen
bekend. In Antwerpen werd in 1555 de eerste calvinistische gemeente gesticht.
In 1562 werd er de eerste gereformeerde synode gehouden. De naar het noorden gevluchte
calvinisten waren streng in de leer. Remonstranten, die de leer van Arminius
volgden, vormden in veel steden de protestantse meerderheid. Dit gold zeker in
Rotterdam. De calvinisten noemden zich contraremonstranten. Overigens hebben de
Katholieken na de uittocht uit het Zuiden ieder spoor van calvinisme weggevaagd.
De sterke
calvinistische stroming heeft grote politieke gevolgen gehad in Holland. De
opportunist Maurits vond er steun voor zijn machtsstrijd tegen de gematigde
Johan van Oldenbarnevelt en Hugo de Groot. Door een einde te maken aan de remonstrantse
elementen kon hij de oorlog met Spanje voortzetten. Raadpensionaris Van
Oldenbarnevelt werd in 1618 gearresteerd en een jaar later onthoofd. Bij deze
staatsgreep breidde Maurits zijn macht flink uit. De tijd van het gematigde
erasmiaans denken was voorbij.
Met deze
verhandeling heeft Houweling een mooie bijdrage gegeven aan het ontkrachten van
een aantal historische mythes. Dat moet de rol zijn van elke goeie historicus.
Zijn boek is daarmee ook een pamflet geworden. Ik vind het wel wat jammer dat
hij de focus soms verliest. Ten eerste betrekt hij Gouda in zijn verhaal. Daar
bestond ook een sterke remonstrantse traditie, maar het voegt weinig toe aan
zijn betoog. Ten tweede gaat hij na afronding van zijn verhaal te uitgebreid in
op de tegenstelling Rotterdam-Amsterdam en haalt hij flink uit naar het te
positieve beeld van het tolerante Amsterdam. Dit zou hij beter kunnen bewaren
voor een apart geschrift. Bovendien denk ik dat de scherpe tegenstelling van
later datum is. Rotterdam was – zeker in de zestiende eeuw – nog niet zo’n grote
stad in Holland, maar bevond zich in het rijtje Delft, Haarlem, Alkmaar,
Dordrecht, e.d. Amsterdam was een stuk groter en belangrijker.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten