Luc de Vos
was de zanger van de band Gorki en daarnaast schrijver. Hij verscheen vaak op
televisie omdat hij geen nee kon zeggen. Vanwege zijn ontwapenende persoonlijkheid
werd hij een lieveling van het publiek. Toen hij twee jaar geleden op 52-jarige
leeftijd plotseling stierf was heel Vlaanderen in rouw.
Luc werd
geboren in Wippelgem. Hij was een nakomertje in een groot gezin. Zijn moeder,
broers en zussen verwende hem. Zijn zus Nicole: “Luc was een prins.” Leon Verdonschot
schetst in dit vlot geschreven boek de loopbaan en het leven van Luc. En hij
probeert zijn persoonlijkheid te ontrafelen. Hoe groeide deze prins uit tot
Vlaamse wereldster?
Naast
moeders lieveling was Luc een pientere jongen, maar liet dat niet altijd
blijken. Hij schreef op school lange opstellen. “Zijn lievelingsmeester zei
tegen Irma dat Luc slimmer was dan hij zich voordeed. Hij zei ook dat Luc
kunstenaar ging worden. Erik: Oei oei, zei ons moeder. Want kunstenaars, dat
waren allemaal armoezaaiers.”
Als kind
kwam hij nauwelijks het dorp uit. Later fietste hij wel naar Gent dat vijftien
kilometer verderop lag, bijvoorbeeld om de elpee ‘Darkness on the edge of town’
te kopen toen hij Bruce Springsteen op de radio hoorde. Met vriendjes praatte
hij urenlang over muziek. De eerste gitaar kreeg Luc van zijn broer. Hij leerde
zichzelf erop spelen.
Lucs
muzieksmaak was breed. Elly en Rikkert vond hij serieus mooi. Hij bewonderde
Freddy mercury. “Deze zanger leek wel van een andere planeet. Dit was een man
die de schaamte voorbij was, zoveel was duidelijk. Het spiegelbeeld van de
gemene deler. Niets, maar dan ook niets had deze zelfbevrijde, hedonistische
opper-janet te maken met het Vlaanderen van de jaren zeventig,”
Ondanks
zijn intelligentie mislukte Luc op school. Hij was nogal lui. Hij had geen werk
en lag thuis bij zijn moeder op de bank stripboekjes te lezen. Hij maakte wel
muziek met vrienden, maar dit werd pas serieus toen zij de band ‘Les Zazous’
oprichtten. Luc begon nummers te schrijven en oefende eindeloos in de badkamer.
De band veranderde een paar keer van naam. Wout de Schutter en Geert Bonne
waren de twee vaste bandleden. De naam waarmee zij doorbraken in 1990 luidde
Gorky.
Luc was in
de omgang vaak stil, op het podium veranderde hij. “Die volstrekt naturelle
manier van op het podium alles zeggen dat bij hem opkwam, had hij toen al. Soms
tot grote verbazing van mensen die hem buiten het podium kenden.” Met Gorky
traden zij vaak op en kregen al snel een vaste
aanhang. Bij Humo’s Rock Rally had Gorky veel succes, waarna de band de
kans kreeg een elpee op te nemen.
Firmin
Michiels, directeur van Virgin was razend enthousiast: “Michiels bleef de
cassette tijdens een lange autoreis keer op keer draaien. Wat was dit? Michiels
kon het niet helemaal plaatsen. Die teksten! Het leken wel psychedelische
schlagers. Helemaal niet rock-’n-roll eigenlijk, eerder levensliederen op
speed. En wat een performer!” Anja werd de eerste single en meteen een grote
hit. Helaas waren Wout en Geert muzikaal te slecht bevonden. De plaat werd
ingespeeld door studiomuzikanten. Er volgde optreden na optreden. Dat Luc soms
gewoon vals zong deed niets af aan het succes van de band.
Verdonschot
besteedt terecht veel aandacht aan deze beginperiode. De spanningen tussen de
bandleden en de nieuwe naam Gorki met nieuwe bandleden is van belang voor de
rest van Lucs loopbaan. Hij was nu een bekende Vlaming en werd voor van alles
gevraagd. Nee zeggen kon hij niet. Maar hij liep vaak gewoon weg of kwam zijn
afspraken niet na. In Noelle Vanhelsuwé had Gorki en geschikte manager die
stipt de afspraken van Luc regelde. Hij zorgde dat Luc bij plaatopnamen en
optredens op tijd arriveerde.
Luc woonde lang
thuis. Hij hield van zijn moeder, die er langzaam aan wende dat hij beroemd aan
het worden was. “Wel sprak ze hem erop aan als hij zijn haren op televisie weer
eens niet had gekamd. En die bloemen, waarvan ze toch zelf had gezien dat hij
ze op het podium had gekregen, waar waren die gebleven?” Zelfs toen hij met Sandra
een huis kocht, wilde hij eerst gewoon bij zijn moeder blijven wonen.
De tweede
helft van ‘Vos’ bespreekt Verdonschot nog wel alle platen en belangrijke
optredens, maar hij probeert vooral vat te krijgen op de persoonlijkheid Luc.
Toen Firmin Michiels een verzamelplaat wilde uitbrengen was Luc daar fel op
tegen. Hij wilde nieuwe nummers op de plaat zetten. Met Noelle besprak hij op
weg naar de platenbaas hoe hij hem hiervan kon overtuigen. Firmin nam snel het
woord en benadrukte de noodzaak van deze verzamelplaat. Binnen de kortste keren
stemde Luc ermee in, tot verbijstering van Noelle.
Zo stak Luc
in elkaar. Op het podium sprak hij vrijuit. In zijn persoonlijk leven was hij
teruggetrokken. Hij wilde iets niet, maar als de ander aandrong zegde hij toe.
Vervolgens onttrok hij zich hier weer aan. Om zijn leven op de rails te houden
had hij goeie mensen om zich heen nodig. Hij was bescheiden en een
binnenvetter. Hij schepte nooit op. Maar wanneer hij op televisie meedeed aan
een kennisquiz won hij van iedereen.
Luc was
niet iemand die hunkerde naar applaus. Duchêne, een producer die veel grote
ego’s van dichtbij meemaakte zei het zo: “Er zat een nederigheid in zijn
opvattingen over werk en leven. Alsof Luc vond dat alle mensen knoeiers waren,
hijzelf ook, en dat dat ook oké was, maar nog geen reden om dan ook maar te knoeien.”
Hij hoefde
ook niet alles te zien of mee te maken. Toen zij een keer in Zuid-Afrika waren
toonde hij weinig interesse in het land. “Hij sloeg alle excursies af. Waarom
urenlang in de jungle muggen en vliegen van je af meppen in de hoop olifanten
te ontwaren, als je die thuis op de bank ook in een BBC-documentaire kon zien,
van veel dichterbij ook, en met commentaar van David Attenborough erbij?”
Overigens
liepen mensen daar massaal weg bij een optreden, vanwege zijn teksten, maar
zijn act zal er bij meegespeeld hebben. “Luc had ook in Zuid-Afrika weer zijn
bovenlijf ontbloot, en zijn borsten in zijn handen gehouden. Zo tettengek was hij:
als er geen borsten voorhanden waren, dan altijd nog in ieder geval die van hem
zelf.”
Naast het
muziekleven ontpopte Luc de Vos zich vanaf 2001 als schrijver. Bij de
Nederlandse uitgeverij Atlas verschenen een aantal verhalenbundels en romans.
Het zijn prachtboeken, maar Luc deed er, zoals altijd, heel bescheiden over.
Ondanks de
zorgen van zijn manager Noelle ging het toch regelmatig fout bij optredens. Luc
hield erg van bier, maar wist zich op de juiste momenten in te houden. Soms
dronk hij maanden niet. Tijdens andere periodes dronk hij na afloop van een
optreden thuis tot diep in de nacht in zijn eentje door. Verdonschot beschrijft
de fasen, maar weet hier niet helemaal tot Luc door te dringen. Waarschijnlijk
wisten weinig mensen wat er precies in hem omging. Was het onzekerheid? Na elke
tour wilde hij stoppen met Gorki. Maar wat was het alternatief? Wilde hij niet
gewoon weer thuis op de bank stripboekjes lezen en met rust gelaten worden?
Leon
Verdonschot heeft een zeer leesbaar en intrigerend boek geschreven over de
grootste Vlaamse zanger. Tijdens het lezen heb ik veel muziek van Gorki geluisterd.
Over de zanger Luc de Vos heb ik nieuwe dingen gelezen. De mens Luc de Vos is
een even groot raadsel gebleven. Dat ligt niet aan Verdonschot.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten