zondag 24 juli 2022

Remco Campert – Zachtjes neerkomen


Na het overlijden van Remco Campert ging ik in mijn boekenkast op zoek naar zijn werk. Er was een tijd - zo halverwege de jaren tachtig toen hij Somberman’s actie als Boekenweekgeschenk schreef - dat ik zijn korte verhalen en romans las en herlas, zoals Wie doet de koninginEen ellendige nietsnutTjeempie! en De Harm & Miepje Kurk story. Mijn jongere broer nam de stukjes op die Campert wekelijks voorlas voor de radio. We draaiden ze vaak af en kenden de meeste uit ons hoofd. Later ben ik zijn poëzie gaan lezen en meer en meer gaan waarderen. 

Hoewel ik aardig wat werk van hem heb staan, ontbreekt vooral vanaf eind jaren negentig veel proza. Ik vrees dat zijn werk niet beter is geworden sinds die tijd. De dagelijkse column CaMu las ik al niet meer. Zachtjes neerkomen is uit 1989. Het is een korte novelle, uitgegeven voor Vroom & Dreesman. Ik kocht het voor twee euro. De hoofdpersoon is een ellendige nietsnut, een bekend figuur in het werk van Campert. Onno Mulder is dichter en schrijft een gedicht voor zijn overleden vriend Groenewei. We volgen hem op een wandeling door de stad. Hij tracht de cafés te omzeilen om niet weer veel te vroeg aan de drank te gaan. Onno is een alcoholist met een kwade dronk. Hoe hij zich ten gronde richt is bijna niet grappig meer. Woeste scheldpartijen, beloftes die hij vergeet en af en toe een worsteling. 

 

Het verhaal is niet heel bijzonder. De hoofdpersoon is tragisch. Het gedicht zal er nooit komen. Hij is al te ver heen, het drinken maakt alles kapot. Ooit maakte de alcohol zijn leven op momenten juist draaglijk. De drank liet hem zacht neerkomen, net als plekken in de stad en elders. “In zijn woonstad en in andere steden die hij had bezocht en trouwens ook in landschappen bestonden er plekken die hem nooit in de steek lieten – deze straat was er een van. Het waren vrijplaatsen die hem kortstondig verlosten van de angsten en schuldgevoelens die hem kwelden. Ze schonken hem de illusie in een wereld te verkeren die niet door spookbeelden werd beheerst.”

Geen opmerkingen: