De nieuwste roman van Stephan Enter is eenvoudig van opzet.
Hoofdpersoon is Frank van Luijn. Hij is begin veertig, woont in Utrecht en is
vrijgezel. Via een datingsite leert hij Jessica kennen en er ontstaat een
romance.
Het verhaal wordt volledig vanuit het perspectief van Frank
verteld. Hij is meteen gevallen voor het mooie gezicht van Jessica, vooral haar
ogen zijn bijzonder. Gezien zijn eerdere ervaringen met internetdaten heeft hij
weinig hoge verwachtingen van haar.
Tot zijn eigen verbazing blijkt na de eerste ontmoeting
alles aan haar leuk te zijn: haar Duitse accent, haar grapjes en maniertjes.
Hij vindt niets dat hem stoort. Het is fantastisch. Ook de volgende contacten
verlopen voor hem vlekkeloos. Frank is er zelf verbaasd over.
Hier kabbelt het verhaal voort, maar je voelt dat er drama
in de lucht hangt. Stephan Enter is erg goed in het precies beschrijven van een
omgeving of een handeling. In alledaagse woorden verbeeldt hij het huis van
Jessica door de ogen van Frank. Als lezer krijg je een exact plaatje. Elke
waarneming van Frank lijkt daarmee belangrijk en brengt spanning met zich mee.
Het sprookje ontrolt zich. Maar bij hun eerst echte
vrijpartij is Frank geschokt. Alles is perfect aan Jessica op één belangrijk
ding na. Hij zwijgt erover. Hun relatie gaat verder. Jessica is bezig met een
proefschrift. Zij leest hem voor in het Duits. Samen gaan ze op vakantie in het
huisje van haar ouders op Texel.
Maar Frank raakt steeds meer geobsedeerd door dat ene. Hij
moet de relatie verbreken, maar is ook gelukkig. Hij stelt zijn besluit steeds
uit. Is hij te laf? Evenmin praat hij met haar over zijn probleem. Hij zegt
(tegen zichzelf) nog nooit zo gelukkig en tegelijkertijd zo ongelukkig te zijn
geweest.
Uiteraard loopt het verhaal slecht af. En op een manier die
ik niet had voorzien. De details moet u zelf lezen. Knap aan deze korte roman is
het schetsen van een situatie tussen twee mensen die steeds pijnlijker wordt.
Het taalgebruik is strak en eenvoudig. In de gedachtestroom van Frank zitten
allerlei morele dilemma’s. Hoe eerlijk kun je of moet je zijn in een relatie? Mag
je een nare waarheid verzwijgen om de ander te sparen? En kun je iemand echt
volledig kennen?
Dit klinkt wat hoogdravend maar zo leest het niet. Soms zit
Stephan Enter op de rand van zoetsappigheid. Dat zou mijn enige kritiek kunnen
zijn op deze strakke roman. Maar op momenten dat het te klef wordt, volgt vaak
al snel een scene waarvan je weer nuchter
wordt. Een mooi boek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten