woensdag 25 februari 2015

Najoua Bijjir – De meisjes van de kapsalon



Het omslag van ‘De meisjes van de kapsalon’ ziet er opwindend uit: een zwartgekleed meisje met haardroger tegen een zwarte achtergrond staat klaar om tot de aanval over te gaan. Zo’n omslag lijkt een thriller te bevatten. Dit is deels waar, het boek heeft spannende elementen. Maar de blik van de kapster duidt op iets anders: arrogantie en strijdvaardigheid.


Najoua Bijjir is een Rotterdamse schrijfster. In haar twee eerdere boeken, El weswes en Fantasma draaide het vooral om meisjes met een Marokkaanse achtergrond die geconfronteerd worden met onvermijdelijke keuzes, weliswaar op een luchtige manier verteld. In de Kapsalon gaat het meer om hebzucht en status. De meisjes zijn Marokkaans, maar dat is bijzaak.

De plot is overzichtelijk: in kapsalon Lala L’Rosa werken een stel meiden, die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Het verhaal begint met de introductie van F’dila. Zij komt als onwetend schaap nieuw in de zaak werken. Knippen kan zij niet, wel weet zij precies wat zij wil: de kapsalon overnemen en met de eigenaar Hatim trouwen.

Dat Hatim al een vrouw heeft is slechts een kleine belemmering. Haar droom is met een grote auto en een rijke man haar geboortedorp binnenrijden en daar op grootste wijze trouwen. Vooral om vrienden en familie de ogen uit te steken.

De andere meisjes hebben soortgelijke ambities. Dijana vertelt dat er regelmatig een vrouw de salon komt binnenstormen met het verhaal dat zij haar man heeft betrapt met haar vriendin. Zij kijkt er niet van op: “je beste vriendin is je grootste vijand.”

Souad vindt zichzelf enorm sexy. Alle mannen willen haar, zij wil vooral het geld dat die mannen bezitten. “Ik wil helemaal geen man. Ik wil dure schoenen en tassen en gezien worden op de P.C.” Maar er zit soms iets meer achter haar handelen. “Ik wil veel poen en mijn beste vriendinnen en familie de loef afsteken. Maar vooral de hele samenleving die mij voortdurend neerzet als minderwaardig.”

Lala L’Rosa is voor de meisjes een manier op hogerop te komen. Hatim is de eerste horde die hiervoor genomen moet worden. Hij is al even amoreel als zijn werkneemsters. Hij gaat met ze naar bed en perst ze zo nodig af. In het weekend viert hij feest met andere meiden in de Cabaret.

Vanaf het moment dat F’dila is toegevoegd aan het personeel neemt de onderlinge strijd een vlucht. Zij schakelt een tovenaar - een f'keh - in om haar concurrenten te beheksen en zo haar doelen te bereiken. Een f'keh bezoeken is voor een moslima natuurlijk niet geoorloofd. “Natuurlijk is het haram, maar als je in nood zit… Nood breekt wet. En het gaat om je intenties, dat is waar het leven om draait.”

De verwikkelingen nemen toe en leiden tot een climax, een eindstrijd, waar ik niks over zal onthullen. In elk hoofdstuk is een van de personages aan het woord. Je leest hoe Souad, F’dila, Layla en anderen hun ambities proberen te verwezenlijken met vooral veel vuil spel. Hatim blijft een leeg persoon, een schim, waar wel iedereen omheen draait.

De stijl van Bijjir is direct. Zij schrijft veel in dialoog en mengt hier straattaal doorheen. Het verhaal speelt in Rotterdam en zij laat dit goed merken. De opbouw van het boek is mooi, met wisselende perspectieven. Het verhaal is hier en daar wat kinderachtig, maar dat is ook de manier van praten van de hoofpersonen. Waarschijnlijk behoor ik niet helemaal tot de jonge doelgroep voor wie ‘De meisjes van de kapsalon’ is geschreven.

Interessant is dat de jonge uitgeverij ‘Bubblegum productions’ meer wil doen dan alleen boeken uitgeven. Bij de Kapsalon hoort ook muziek en er schijnt een toneelstuk in de maak te zijn. We zullen dus binnenkort meer horen van Najoua Bijjir.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben erg benieuwd!!! Ik ga dit boekje ook toevoegen aan mijn leeslijst.
Bedankt voor je recensie.

Alek Dabrowski zei

Graag gedaan; veel plezier met lezen!